Jak Leadership Center sprostało wymaganiom Orange?

Jak Leadership Center sprostało wymaganiom Orange?

dystrykt gra

Grywalizacja w naszej firmie w siłę! Kto nie lubi się pobawić i przy okazji czegoś nauczyć? No właśnie…. Niedawno mieliśmy okazję wręczyć nagrodę jednemu ze zwycięzców podczas XVI edycji Konkursu „Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi”. W konkursie nagrodę w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi  otrzymał jeden z naszych klientów – Orange. Nagroda została przyznana za przygotowaną przez nas Grę o Dystrykt, która wspierała w obszarze sprzedaży naukę poprzez doświadczenie. Rozpiera nas duma, przeczytaj, co w raporcie o grze napisał Orange.

“Gamifikacja w procesie zmiany – element wprowadzania nowego modelu biznesowego

Dlaczego gra?

W organizacjach stale poszukujemy sposobów, aby zbudować trwałe zaangażowanie pracowników oraz skutecznie wspierać realizację celów biznesowych. Gry są obecne w naszym codziennym życiu, przyjemnie się kojarzą, wciągają. Pierwsze próby przeniesienia tych doświadczeń na grunt zawodowy pokazują, że gamifikacja może byc sposobem na coraz częstszy problem deficytu uwagi. W oparciu o nasze doświadczenia wyróżniliśmy cztery obszary, w których gry mogą mieć zastosowanie i przynosić dobre efekty:

  1. Komunikacja, edukacja – przekazanie uczestnikom ważnych informacji.
  2. Rozwój konkretnej kompetencji.
  3. Sposób na usprawnienie procesu biznesowego, motywacja do osiągania celów, podniesienie kluczowych wskaźników.
  4. Element zmiany, budowania nowego modelu biznesowego.

Gra o Dystrykt to przykład tego ostatniego zastosowania.

Kontekst biznesowy

Pomysł Gry o Dystrykt pojawił się w procesie transformacji Sprzedaży. Dotychczasowe podejście oparte na zarządzaniu centralnym zostało zastąpione podejściem mikrorynkowym, w którym strategia i działania sprzedażowe dopasowane są do specyfiki regionalnej. Podstawą nowego sposobu działania był dosyć skomplikowany model biznesowy, którego ważną część stanowił zbiór pojęć i wskaźników również nowych, dotąd nie stosowanych. Jako HR stanęliśmy przed wyzwaniem przygotowania organizacji sprzedażowej do działania według nowych zasad i jednoczesnego wyłonienia osób do pełnienia kluczowej roli menedżerskiej.

Cele i założenia Gry o Dystrykt

Zdecydowaliśmy się na stworzenie gry. Głównym celem zastosowania tego rozwiązania było przybliżenie pracownikom Sprzedaży założeń nowego modelu w formule nauki poprzez doświadczenie. Drugim równie ważnym celem gry było pokazanie potencjalnym kandydatom na Dystrykt Menedżera specyfiki tej roli i pomoc w podjęciu decyzji o udziale w rekrutacji. udział w grze był też warunkiem przejścia do kolejnych etapów naboru – sesji Assessment/Development Center i komisji z udziałem przyszłych przełożonych. Dodatkową korzyścią z zastosowania tego narzędzia była rozrywka związana ze zbieraniem punktów i rywalizacją o miejsce w rankingu. Konstruując grę przejęliśmy kilka ważnych założeń:

  1. Gra miała charakter indywidualny, każdy z graczy wcielał się w rolę Dystrykt Menedżera.
  2. W każdej z pięciu rund gracze podejmowali decyzje biznesowe oraz dotyczące zespołu.
  3. Podejmując decyzje musieli mieścić się w limitach zasobów – budżetu, czasu pracy zespołu i wykorzystania dodatkowych narzędzi.
  4. Po każdej rundzie otrzymywali feedback zarówno w formie jakościowej informacji zwrotnej jak i zmiany w wartościach wskaźników oraz punktów za dobre decyzje.\

Ważną częścią gry była runda treningowa, podczas której gracze mogli zapoznać się z tym, jak działa aplikacja oraz mieli możliwość eksperymentowania zarówno z dobrymi, jak i złymi decyzjami i ich efektami. Biorąc pod uwagę, że raport zawierał ponad 30 powiązanych ze sobą wskaźników, a możliwych scenariuszy decyzyjnych było prawie 400, sercem gry był mechanizm oparty na złożonym algorytmie, pozwalający na odpowiednie przeliczanie wyników i pokazywanie efektów podjętych decyzji. Zachęcaliśmy do udziału w grze komunikując 8 “złotych zasad”: 1) zapoznaj się z założeniami, 2) czytaj uważnie dostępne informacje, 3) analizuj dane i podejmuj trafne decyzje, 4) bądź aktywny, 5) pamiętaj o terminach, 6) konsultuj się, 7) wyciągaj wnioski z informacji zwrotnej, 8) masz pytania -napisz.

Przebieg rundy

Podczas całej gry uczestnicy zajmowali się trzema segmentami klientów w trzech mikrorynkach Dystryktu. W każdej rundzie decyzje biznesowe były podejmowane w pięciu krokach: wybór strategii, taktyk, produktów, kanałów i działań. Gracze mieli również możliwość sięgnięcia po działania dodatkowe i zdecydować się np. na inwestycję lub szkolenie dla zespołu.

Dystrykt gra

Korzyści

Opinie graczy były bardzo pozytywne. Oto niektóre z nich:

  • “przez ten krótki okres 5 rund żyliśmy w wirtualnym świecie nowego modelu”,
  • “Gra o Dystrykt była bardzo ciekawym narzędziem do nauki i sprawdzenia wiedzy. Nie uniknąłem drobnych błędów w decyzjach, ale sporo się nauczyłem”,
  • “takiego efektu nie osiągnelibyśmy wet 50 prezentacjami”,
  • “niesamowita przygoda, polecam każdemu, rzeczywiście uczy przez doświadczenie…”,
  • “…a przy okazji nieźle się bawiłam”.

Gra o Dystrykt zapoznawała uczestników z wyzwaniami związanymi z pracą na stanowisku Dystrykt Menedżera i dała możliwość “przymierzenia się” do nowej roli, dzięki czemu mogła być podstawą do decyzji o udziale w rekrutacji. Była okazją do doświadczenia nowego modelu sprzedaży, komunikowania się w języku nowych pojęć i wskaźników. dzięki wirtualnym wyzwaniom i rzeczywistym spotkaniom, podczas których uczestnicy dyskutowali o podjętych decyzjach i przygotowywali się do kolejnych realizowany był zarówno indywidualny i grupowy proces uczenia się. dziś Gra o Dystrykt jest stałym elementem procesów certyfikacyjnych dla pracowników Sprzedaży Orange Polska i adaptacyjnych dla osób spoza naszej firmy.

Przed nami Gra o Dystrykt v. 2 – oparta o nasze doświadczenia w pracy w nowym modelu i nakierowana na motywowanie do osiągania celów sprzedażowych.”

źródło: Raport LIDER ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI edycja XVI pod red. prof. dr hab. Stanisławy Borkowskiej, 2015.


Dla Ciebie też możemy zrobić grę!

 

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

1 Comment

  1. Paweł pisze:

    Super! “(…) gamifikacja może byc sposobem na coraz częstszy problem deficytu uwagi.” Wciąga, angażuje… robi to ‘mimochodem’. Tak jak zbieranie przebiegniętych kilometrów, liczenie ilości kroków wykonanych w ciągu dnia, zbieranie odznak w banku za aktywne używanie różnych funkcji systemu, itd. Karta lojalnościowa również ‘niezauważalnie’ wciąga… 😉

    Bardzo ‘fajny’ kierunek rozwoju rynku w kierunku zaangażowania : -)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *