Problem Solver - Jak rozwiązać każdy problem w projekcie? - Leadership Center

Problem Solver – Jak rozwiązać każdy problem w projekcie?

Brzmi pyszałkowato. Trudno, nadal czekam na problem, którego to podejście nie rozwiązuje. Czekam na wyzwanie. Ale na poważnie, czy kiedykolwiek udało Ci się natknąć na sytuację, w której:

  • Osoby, które powinny się zaangażować w projekt robiły wszystko oprócz angażowania się
  • Nie można było za nic ustalić kto, co ma robić i kiedy, a wszelakie deadline’y rozpływały się w niebycie
  • Żadne zasady zarządzania nie funkcjonowały, bo decyzje nigdy nie zapadały, albo zapadały długo, długo po terminie?

Udało Ci się je rozwiązać? Ile Cię to kosztowało nerwów i czasu? A czy było tak, że niektórych problemów do tej pory nie możesz zrozumieć? Sam też tak miałem :). Brałem udział w projektach, które pozornie były bez sensu, w takich, które musiały zakończyć się sukcesem. W naturze występują też takie, w których nikt nie wie o co chodzi, a także takie, co do których każdy ma nadzieję, że „góra” o nich zapomni.

Jak powinno być można się dowiedzieć ze standardów i metodyk. Problemem jest to, że z reguły reguła nie jest jest regułą tylko wyjątkiem ;). Tak naprawdę częściej będziesz mieć do czynienia z projektem, który idzie nie tak, niż takim, który dzieje się jak w książkach piszą. I wtedy wiedzy o tym skąd biorą się problemy i jak je rozwiązać może się bardzo przydać.

Kilka błędów, które popełniamy trafiając na problem:

  • Leczenie objawowe
  • Rozwiązywanie problemu nie na tym poziomie, na którym wystąpił
  • Rezygnowanie z dobrych praktyk zarządzania projektami „bo nie działają”

Żeby poradzić sobie z problemem, trzeba dotrzeć do źródła. Do tego służy Problem Solver. To narzędzie, które powstało z potrzeby chwili. Dla jednego z naszych klientów szukałem modelu, z którego mogliby korzystać kierownicy projektów i rozwiązywać konflikty projektowe we współpracy z klientem. Okazało się, że model działa nie tylko dla projektów IT, ale dla projektów w ogóle.

Jak działa model?

  • Model to pięć poziomów, na których może wystąpić problem. Jak góra lodowa. Widoczny jest czubek, czyli pierwszy poziom oraz część drugiego. Pozostałe są schowane pod wodą i trzeba do nich dotrzeć.
  • Rozwiązywanie problemu zaczynamy od próby rozwiązania go zaczynając od góry, dopiero, gdy rozwiązanie nie przychodzi schodzimy niżej
  • Dla każdego problemu dopasowujemy odpowiednie narzędzie jego rozwiązania.

Jakie są poziomy problemów?

  1. Merytoryczny – najczęściej to problem z ustaleniem kombinacji czasu, zakresu i kosztów. Nie wiemy na co się umówiliśmy, albo coś było niejasne. To prowadzi do tego, że w pewnym momencie rozjeżdżają się ustalenia. Wystarczy doprowadzić je do spójnych ustaleń.
  2. Cele – rozwiązanie nie spełnia celów wszystkich zaangażowanych osób. Chcesz rozwiązać problem, poznaj cele osób, z którymi pracujesz.
  3. Wartości – Gdy nie wiadomo o co chodzi, to możliwe, że chodzi o wartości. Czasem naruszamy je innym całkiem niechcący, a okazuje się, że przez to możemy zbliżyć się do wojny :(.
  4. Zasady – Jeżeli do tej pory nie ma rozwiązania, to może po prostu nie ustaliliśmy zasad pracy nad projektem? Skąd pomysł, że ludzie, które mają w sumie kilkadziesiąt lat doświadczeń życiowych będą ze sobą całkowicie kompatybilni?
  5. System – No i jak nic nie pomoże, to możliwe, że problem wynika z systemu, w którym działamy. Niektóre rzeczy po prostu takie są i w krótkim okresie pozostaje je zaakceptować.

Co można zrobić z tą wiedzą? Przestać się męczyć próbując rozwiązać problem bez uderzenia w jego źródło. Zasada jest prosta, jak to w KISS PM – zaczynasz od góry i sprawdzasz, czy udało się rozwiązać problem, jeżeli nie to zaczynasz schodzić coraz głębiej.

Powodzenia. A jakby się zadziałało to pisz.


ZARZĄDZASZ PROJEKTAMI HR?
Pracujesz z biznesem i czekają Cię spore wyzwania w najbliższym czasie?
Naucz się jak skutecznie
• zaplanować
• zbudować zaangażowanie biznesu
• pokonać trudności
Fundament + Gra Symulacyjna + Case Study = 100% praktyki

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Comments are closed.