“Najczęściej popełniane błędy w projektach HR” Raport i wyniki ankiety

“Najczęściej popełniane błędy w projektach HR” Raport i wyniki ankiety

Projekty HR

Idąc za ciosem, po przygotowaniu artykułu eksperckiego postanowiliśmy sprawdzić jak to jest w praktyce. Jak osoby zaangażowane lub „uwikłane” w projekty HR postrzegają rzeczywistość i które z tych błędów spotykają na co dzień.

Wyniki na załączonym obrazku.

Wyniki ankiety

Wnioski

Nie przeprowadziliśmy mega dokładnego badania naukowego, dobierając specjalnie próbę, chociaż wygląda na to, że warto to zrobić :), więc dla rzetelności wspominam, że moje wnioskowanie może być obarczone sporym błędem i chętnie się o nie pokłócę.

Zdałem sobie sprawę, że jednocześnie jako osoba stronnicza (Nasze badanie, nasz pomysł, projekty to nasze życie), mogę chcieć przepchnąć moje tezy, więc tym bardziej proszę o solidną dozę konstruktywnej krytyki.

  • Nie zaskoczyło mnie tak częste występowanie problemów związanych z komunikacją. Chociaż do lat zastanawia mnie, co to tak naprawdę znaczy. Bo komunikacja zaczyna się od przedstawiania celu projektu, przez rozdzielanie ról po przekazywanie sobie informacji o obecnym statusie projektu. I dla każdego projektu jest ona wyzwaniem, czy to IT, HR, czy jakiegokolwiek innego. To jest ciekawy temat do zagłębienia, bo łączy się z drugim najczęściej wskazywanym problemem.
  • Nie dostrzeganie wagi wewnętrznego PR. Dobry produkt sam się nie sprzeda :(. Trzeba mu pomóc. W organizacji konkurujemy o uwagę z „bieżączką”, wyzwaniami typowymi dla danego działu i milionem innych spraw. Przebicie się z komunikatem o nowym projekcie, który jeszcze ma coś zmienić będzie trudne. Zawsze. I samo to, że to „mój projekt” nie wystarczy :). Wiem, bo to złudzenie jest, które chętnie sami kupujemy. „Skoro ja to robię, to innym powinno się podobać”. To niestety tak nie działa :(. To po prostu oznacza, że wyzwanie dotyczące kierowników projektów rosną. Nie wystarczy mieć dobry plan i projekt. Trzeba umieć go „sprzedać organizacji”. Ciekawe, czy pojawi się takie stanowisko w firmach, bo trudno wymagać, żeby każdy stawał się ekspertem we wszystkim.
  • Brak podejścia projektowego mnie nie dziwi. Nadal jest dużo do zrobienia. Tu jestem stronniczy maksymalnie i będę trzymał się mojego „szaleństwa”, że tylko proste metody są w stanie przyjąć się na masową skalę, a bez masowego zrozumienia co to znaczy „być w projekcie” nie ma szans na zmiany. A drugim elementem, który jest niezbędny do tego, żeby projekt zaistniał to silne przywództwo na wszystkich szczeblach. Dlaczego? Bo kształtowanie projektu wymaga rozwiązywania konfliktów zasobów i interesów skutecznie i na miejscu. Dodatkowo trzeba konfrontować się z tym, że plan nie zgadza się z rzeczywistością i mówić o tym co nie działa. To dla wielu osób jest bariera trudna do przeskoczenia, bo ostatnie kilka lat mocno promowało hasło „nie ma problemów, są wyzwania” 😉 lub „szef ma zawsze rację”. Wiedza to jedno, skomplikowanie to drugie, a kultura to trzecie.
  • Cieszy tak niski odsetek projektów oderwanych od rzeczywistości i potrzeb biznesu. Chociaż tutaj mam wrażenie, że często nadal pojawia się z „biznesu” tendencja do rzucania HR tematu w stylu „zróbmy coś, żebyśmy byli innowacyjni” i zaczyna się szukanie pomysłu „co można zrobić?”. Angażuje się świat wokół i wynika z tego niewiele konkretów, a sporo zamieszania :(. Będę zawsze promował w tym przypadku zadanie sobie pytania „Dlaczego to robimy? Jaki problem chcemy rozwiązać?”. Bez odpowiedzi na to nie ma sensu nawet pytać „Co można zrobić?”, bo na to odpowiedź w dzisiejszych czasach brzmi „Wszystko! A jaki macie budżet do wydania?” ;).

Pisanie o wnioskach, czytanie i kiwanie głowami nie za bardzo zmieni nam świat na lepsze :(. Dlatego bierzemy się do roboty.

Pracujemy w tym momencie nad przewodnikiem po narzędziach zarządzania projektami i pierwszym case study do książki „Zarządzanie projektami HR”.

Z raportu wynikają nam dwa tematy, którymi na pewno się zajmiemy:

  1. Jak sprzedać projekt w organizacji?
  2. Co oznacza „komunikacja” w projekcie? (o tym w kolejnym wpisie)

Jeżeli czujesz pasję do któregoś z tych tematów to zapraszam do kontaktu, napisz do mnie przez LinekIN lub maila (mariusz.kapusta@leadership-center.pl). Mamy kilka wyzwań intelektualnych do pokonania :), w grupie raźniej.

 

Przygotowaliśmy dla Was coś ekstra 🙂

Raport o najczęściej popełnianych błędach w HR i rady jak sobie z nimi radzić

POBIERZ RAPORT

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Comments are closed.