Zarządzanie projektami bez polityki - Leadership Center

Zarządzanie projektami bez polityki

Zarządzanie projektami bez polityki

Jeżeli grając w pokera po 20 minutach nie wiesz, kto jest frajerem, to pewnie Ty jesteś frajerem. To powiedzenie zapadło mi mocno w pamięć, bo kilka razy znalazłem się w biznesowych sytuacjach, w których nie mogłem się zorientować o co chodzi. Niby wszystko merytorycznie jasne i proste, ale jednocześnie wokół rozgrywa się jakaś gra, której za nic nie rozumiem. Teraz już wiem, że istnieje coś takiego jak polityka. Jak z nią walczyć?

Projekty i polityka

Im większa organizacja tym większe prawdopodobieństwo politycznych zagrań. Stwierdzenie, że „to nie dla mnie i ja się nie bawię” wyklucza Cię z jakiegokolwiek wpływu na rzeczywistość. Po prostu będziesz dzielnym wyrobnikiem robiącym robotę, a inni będą korzystać z wyników Twojej pracy. Możesz się obrażać, ale to nic nie zmieni. Chociaż nie. Zmieni. Tak jak w przypadku niegłosowania w wyborach. Kto inny będzie decydował o Tobie i Twojej przyszłości.

Polityka jest, była i będzie. Bo to część ludzkiej natury. Budujemy koalicje, szukamy poparcia, działamy razem. Oczywiście w momencie, w którym to polityka jest ważniejsza niż biznes to coś jest nie bardzo, ale to już inna sprawa. W skrócie, nie ma co się obrażać.

Naucz się grać w tę grę

Nie musisz być super mega mistrzem w manipulowaniu i nie musisz zostawać uczestnikiem „Gry o tron” ;), jeżeli tego nie chcesz. Ja wychodzę z założenia, że nie lubię być pionkiem przesuwanym po szachownicy i poświęconym, gdy trzeba coś ugrać. Jeżeli nie rozumiesz gry i zasad, to mogą się zadziać różne rzeczy, których nie chcesz.

  • Ktoś przypisze sobie Twoje zasługi i godziny pracy i poświęceń pójdą na czyjeś inne konto, Tobie pozostanie satysfakcja, a awansuje kto inny
  • Pozostaniesz na zawsze na miejscu „niezastąpionego”, bo odwalasz robotę i nikt Cię nie zna
  • Nie zrealizujesz nigdy swojego pomysłu, bo nikt go nie poprze
  • Będziesz się frustrować, bo Twoje projekty i Twoja praca nie dostaną wsparcia, a Ty będziesz „orać” ponad siły

Polityka w firmie nie oznacza robienia tego, co robią Lannisterowie, czy takie sympatyczne postaci znane z historii jak dyktatorzy ZSRR ;).

Przywództwem wygrywasz w Politykę

Miarą przywództwa jest wpływ na otoczenie. I o to tak naprawdę chodzi. Jeżeli potrafisz wywierać wpływ jesteś liderem. Jeżeli jesteś liderem to jesteś też politykiem :). Tylko, że wtedy masz argumenty merytoryczne stojące po Twojej stronie, dlatego możesz mniej kombinować a bardziej kształtować rzeczywistość w oparciu o to co ma sens.

W przypadku projektów porządne przygotowanie fundamentu, czyli odpowiedź na pytania „Dla kogo?” i „Po czym poznam, że projekt zakończył się sukcesem?” jest drogą do sukcesu. Poznanie osób, które mają wpływ na projekt i poznanie ich kryteriów sprawia, że nakreślasz sobie planszę na której grasz :).

W Problem Solver opisałem część związaną z identyfikacją celów. Warto tam zajrzeć, żeby zrozumieć jak określać cele w otoczeniu.

Przygotowanie = połowa sukcesu

Gdy masz fundament to solidne, merytoryczne przygotowanie projektu będzie już Twoim atutem. Istnieje ogromna różnica pomiędzy tym, czy opowiesz o projekcie chaotycznie, czy w uporządkowany sposób. OGROMNA! Widzę to na co dzień, gdy na spotkaniach zarządu prezentują swoje projekty kierownicy.

Znajomość słuchaczy i przygotowanie = wpływ! Dobra merytoryka bez przygotowania = kto to jest? Jest nadzieja dla tych, którzy polityki nie rozumieją.

  1. Zaakceptuj, że istnieje, jest jak wiatr, nie walcz z nią
  2. Bądź przygotowany merytorycznie – to Ci się przyda zawsze
  3. Identyfikuj kluczowe osoby i poznaj ich cele
  4. Zawsze myśl o projekcie w kontekście – Co jest do zrobienia? Jak to wpłynie na innych?
  5. Jeżeli widzisz, że sam nie podołasz – Szukaj silnych sojuszników, gotowych poparcia Twoich pomysłów. To jak wódz zbierający armię, tak to działa

I tak uzbrojony patrz jak zmienia się rzeczywistość, a rasowi politycy nie wiedzą co się dzieje 🙂

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *