„Pierwsza praca - jak uniknąć błędów i sprawić jak najlepsze wrażenie?” - Leadership Center

„Pierwsza praca – jak uniknąć błędów i sprawić jak najlepsze wrażenie?”

Jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz. Ludowa prawda słyszana przed pierwszą pracą. Ale czy trzeba i warto się przewracać? Jak zatem się ustrzec przed błędami? Wiele myśli i scenariuszy krąży w głowie by jak najlepiej wypaść w pierwszych dniach. Co zatem należy zrobić by stres był jak najmniejszy a korzyści z pierwszych dni największe?

Pierwsza praca i pierwsze wrażenie

Podczas etapu rekrutacji zbierz informacje, które pozwolą Ci uniknąć błędów w pierwszej pracy. Przygotuj listę pytań. Jeśli o czymś zapomnisz spokojnie napisz maila z nurtującym pytaniami. Przykładowe pytania, które ułatwią Ci start w pierwszej pracy:

  • Czy obowiązuje dress code?
  • W jakich godzinach rozpoczynasz pracę?
  • Czy firma posiada program wdrożeniowy?
  • Czy będziesz miał mentora, który wprowadzi Cię w działanie firmy?
  • W jaki sposób są mierzone efekty mojej pracy?
  • Poproś o opisanie działu, w którym będziesz pracował.

Zadając je podczas rozmowy unikniesz wpadki na samym początku i będziesz dobrze przygotowany do startu w pierwszej pracy. Podkreślisz tym samym swoje zainteresowanie, wykażesz inicjatywę i zrobisz dobre pierwsze wrażenie.

Uśmiech, uśmiech i jeszcze raz uśmiech

Pierwsze wrażenie robisz tylko raz. Prawda stara jak świat. Twoje świadome, a tym bardziej podświadome myśli i emocje, będą okazywane w Twoim zachowaniu, sposobie mówienia. Domyślam się, że oprócz ekscytacji towarzyszyć Ci będzie strach. Pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał. Istotne jest pozytywne nastawienie w pierwszej pracy. Już w pierwszych chwilach da się poznać po Tobie czy się cieszysz, a pierwsze rozmowy udowodnią czy jesteś optymistą. Takie osoby są bardziej lubiane i łatwiej nawiązują kontakty, co jest istotne w pierwszej pracy. Zatem zarażaj innych uśmiechem. Staraj się nie narzekać. I piszę tu nie tylko o swoich obowiązkach, ale i współpracownikach oraz przełożonym. Źle odbierane są osoby, które nie potrafią szczerze porozmawiać o konfliktach bądź problemach. Wyjdziesz na osobę dwulicową, której nie warto zaufać. Ściśle związane z tym są Twoje relacje z zespołem. Przede wszystkim zbuduj je sam. Nie daj się wciągnąć w intrygi i wieloletnie konflikty kolegów z zespołu. Nie zajmuj żadnej ze stron, bo nie znasz całego obrazu sytuacji a niepotrzebnie kogoś skreślisz.

Przeładowana głowa

Pierwsza praca daje ogromne możliwości zdobycia wiedzy. Zarówno dotyczące branży, firmy, procesów, procedur i codziennych obowiązków. Moją sprawdzoną metodą jest zeszyt wiedzy. Jestem tradycjonalistą i lubię notować. Oczywiście może to być dokument elektroniczny jeśli jest Ci wygodniej. Stawiam dolary przeciw orzechom, że pewnie nie raz zadasz pytanie przełożonemu lub koledze obok. I bardzo dobrze! Tylko nieświadomy swojej niewiedzy nie pyta. Co jednak istotne to fakt byś nie powtarzał tych samych pytań. Dlaczego? Świadczyć to będzie o Twojej ignorancji do pytanego i obowiązków oraz braku samodzielności „bo zawsze możesz kogoś zapytać”. Staraj się zapisywać rzeczy powtarzalne czy cykliczne, bo w chwili gdy będziesz powtarzał jakąś czynność sięgniesz do zeszytu a nie do kolegi obok. I przy kolejnej okazji to ty możesz komuś pomóc sięgając do zeszytu, czym zyskasz w oczach innych. Inny ważny aspekt notowania to tzw. „lessons learned”. Każdy ma prawo do popełniania błędów. Ty również. Istotne jest fakt nie powielania tych samych błędów. Takie lekcje warto kolekcjonować by wiedzieć jak ustrzec się przed błędem. Staniesz się tym samym pracownikiem samodoskonalącym się, który pozwala sobie na błędy, ale świadomie ich nie powtarza.

Jesteś sterem, żeglarzem i okrętem…

…i tylko Ty naprawdę decydujesz o swoich losie. Wykazuj inicjatywę. Nie czekaj na to aż zostaniesz zauważony i ktoś włączony Cię do nowego projektu lub zaproponuje szkolenie. Zaplanuj swój rozwój już w pierwszych dniach pracy zaplanuj co chcesz osiągnąć. Pozwoli Ci to na świadome podejmowanie decyzji i kolejnych kroków w rozwoju zawodowym. Tacy pracownicy często są pewniejsi siebie i łatwiej podejmują decyzje. Bądź świadom swoich atutów. W końcu otrzymałeś tą pracę, więc byłeś lepszy od innych kandydatów.

Nie taki diabeł straszny jak go malują

Pierwsza praca to okazja do nabrania dobrych nawyków i przełamania w sobie wielu oporów. Odpowiednie przygotowanie pozwoli Ci rozpocząć karierę zawodową z większą świadomością niż Twoi rówieśnicy. Proste metody i rozwiązania są kluczem do sukcesu. Błędy, jak już wspomniałem, zdarzają się każdemu. Mądrość polega na tym by minimalizować ich skale i konsekwencje jakie może przynieść ich popełnienie.

Dawid Świątkiewicz

Program Manager w firmie produkcyjnej

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *