Zarządzanie czasem. Jak mieć 8 dzień tygodnia? - Leadership Center

Zarządzanie czasem. Jak mieć 8 dzień tygodnia?

Jak znaleźć czas na rzeczy ważne? Jak móc spokojnie realizować cele, które masz przed sobą? W jaki sposób poradzić sobie z nawałem wrzutek, który wyżera najważniejszy czas w ciągu dnia? W jaki sposób zrobić sobie 8 dzień tygodnia i mieć go dla siebie? O tym będzie w dzisiejszym artykule.

Zanim przejdziemy dalej to ważna informacja – 8 dzień tygodnia to szkolenie, które prowadzimy dla zespołów w formie zamkniętej, czasem również w formie otwartej. Link do szkolenia i informacje jak się skontaktować i kiedy jest kolejny termin szkolenia otwartego znajdziesz tutaj >>

Ważna informacja jest też taka, że ten artykuł powstał, aby wszystkim zainteresowanym szkoleniem osobom wytłumaczyć, co jest pod spodem, to będę naturalnie do tego szkolenia nawiązywał. Nie zabraknie też informacji praktycznych, dlaczego akurat tak jest skonstruowane i z tego możesz wyciągnąć dużo elementów dla siebie. Dowiesz się w jaki sposób konstruować sobie całe podejście do zarządzania czasem i efektywności. Jak o tym myśleć, żeby faktycznie te wszystkie narzędzia, które często są oderwane od siebie, zaczęły działać jako system.

Zarządzanie czasem – o co zadbać, by stworzyć system?

Po pierwsze warto myśleć o wszystkich sposobach i podejściu do czasu, nie jako technikach, które rozwiążą temat, tylko jak o systemie połączonych ze sobą elementów, które razem generują środowisko, w którym będziesz się poruszał i był efektywny. Ten system najczęściej oznacza 3 elementy.

1. Ja – To jak organizujesz siebie, jak pracujesz ze sobą

2. Zespół – potrzebujesz mieć interfejs i dopasować się do tego jak funkcjonuje zespół. Część technik zarządzania czasem nie działa, bo są robione w izolacji, tylko dla siebie, a zespół później nie chce tak działać. Przykład – złota godzina. Umawiamy się, że będziemy mieć złotą godzinę, w ciągu tygodnia, ale jeżeli reszta zespołu tego nie respektuje to złota godzina idzie w las i nie znajdziesz tego czasu dla siebie.

3. Organizacja – każdy z nas jest w jakiejś organizacji, która jest szersza, niż tylko zespół. Trzeba dostosować się do pewnych reguł, w niej panujących. Jeżeli znajdziesz technikę, która jest całkiem oderwana od rzeczywistości to nie zafunkcjonuje.

To są 3 elementy, o które musisz zadbać: jak pracujesz sam, jak pracujesz z zespołem i jak odnajdujesz się w organizacji. Jeżeli pracujesz w branży, która jest mocno dynamiczna, to działanie na zasadzie – sprawdzam maila tylko 2 razy dziennie jest jedną z rzeczy, która totalnie nie zadziała. Musisz dopasować techniki do swojej rzeczywistości i sposobu działania.

Zarządzanie czasem – techniki

O jakich technikach mówimy?

Karta celów – stworzenie sobie miejsca, w którym opisujesz jakie są moje cele, jakie obszary odpowiedzialności, czym się zajmuję, co jest dla mnie najważniejsze. To jest punkt wyjścia. Większość ludzi ma problem z priorytetami, z ustaleniem co jest ważniejsze, a co mniej. Karta celów pozwala Ci te priorytety poukładać, nada Ci jasny kierunek działań.

Praca z celami – wyznaczanie celów, ustalanie ich konkretnie i skutecznie, tak, żeby faktycznie się sprawdzały i funkcjonowały i wspierały realizację długoterminowych celów

Odwrócony harmonogram – czyli taka praca z kalendarzem, żeby najpierw wstawiać tam rzeczy, które są dla Ciebie najważniejsze. Jak to zrobić w praktyce, jak zrobić, żeby działało, a nie był to teoretyczny byt, nad tym pracujemy m. in. Właśnie na szkoleniu 8 Dzień Tygodnia

Walka z odwlekaniem – w jaki sposób sprawić, żeby rzeczy się działy. Odwlekanie to powszechny problem – są na to różne techniki, o których mówimy na szkoleniu. Ciekawa rzecz – czasem odłożenie rzeczy na ostatnią chwilę to jest bardzo dobra decyzja. Kiedy z tego korzystać i jak sprawić, żeby się zamieniło w nawyk to jest prawdziwa sztuka.

Kanban – to już element podchodzący bardziej pod pracę z zespołem. Warto nauczyć się, co to są Kanban Board i w jaki sposób pracuje się z Kanbanem. To świetne narzędzie, które kontroluje przepływ rzeczy, które powinieneś zrobić i pozwala się komunikować z zespołem.

Radzenie sobie z żabami – czyli takimi tematami, których za cholerę nie chcesz zrobić, bo są zbyt ciężkie. Pokażę Ci w jaki sposób się z nimi uporać. Poniższy film to jeden z odcinków z naszego kanału YouTube “Jak się zmotywować do wszystkiego w 10 minut #7 “, który opisuję tę technikę, która wg. mnie jest jedną z najlepszych, żeby się zmotywować.

 

Radzenie sobie z konfliktem – odnośnie czasu i pilnowania swoich celów, swojego harmonogramu, swoich obszarów odpowiedzialności – to zawsze powoduje konflikt. Jedną z rzeczy, którą potrzebujesz opanować to właśnie radzenie sobie z tymi konfliktami

Wartości – kwestia wartości i sposobu działania. Część osób, które bardzo mocno się rozwijają pod kontem efektywności cenią sobie poukładanie i efektywność. Niespodzianka – nie cały świat to ceni. Dlatego często spotykamy się z sytuacją, że ktoś wrzuca Ci coś do zrobienia na ostatnią chwilę i nie ma z tym problemu.

Delegowanie – jeżeli jesteś managerem, właścicielem firmy nie da się rozwijać, jeżeli nie zaczniesz delegować. Jest to jedna z trudniejszych rzeczy do zrobienia, żeby to sensownie działało. Na szkoleniu pokażę Ci takie techniki jak GoGo, SEKS (tak wiem, brzmi kontrowersyjnie) o co z tymi technikami chodzi – dowiesz się na szkoleniu

Asertywność – nauczenie się zdrowej asertywności. Nie tej z lat 90, gdzie oznaczała ona nie, bo nie. Tylko obronienie tego całego systemu zarządzania czasem wobec zespołu i świata na zewnątrz, w taki sposób, żebyś nie był hamulcowym. To jedna z rzeczy, która często rozwala wdrożenie czegokolwiek. Pytanie czy tak nie masz? Zaczynasz coś robić, chcesz być bardziej asertywnym, a okazuje się, że nie wiesz w jaki sposób obronić to, że od tej pory od 9-10 faktycznie pracujesz.

Problem solver – narzędzie do rozwiązywania problemów (na kanale YouTube znajdziesz odcinek poświęcony właśnie temu narzędziu – Jak rozwiązać każdy problem w projekcie – Problem solver #47 )

Ważne/Pilne – macierz Eisenhowera to jedno z najlepszych narzędzi, które można wykorzystać pod kontem tego, żeby wygenerować sobie cały system, w ramach którego operujesz. Oddzielenie ważnych od pilnych. Zaczęcie pracy w taki sposób, żebyś skupiał się na tych rzeczach, które w długiej perspektywie generują zmianę, a nie reagowanie na wszelakie wrzutki i pożary.

Wybrałem najważniejsze rzeczy, bo jest tego pewnie jeszcze więcej. Natomiast to  jest coś co mi się sprawdzało przez lata. W perspektywie managera, freelancera i przedsiębiorcy. To są techniki, które przetrwały też próbę czasu, a nie coś co wpadło i zadziałało. Korzystam z nich od kilkunastu lat i chce się nimi podzielić z Tobą na szkoleniu 8 Dzień Tygodnia. To wcale nie jest proste, aby stworzyć system przystosowany do siebie i go skutecznie egzekwować. Do tego potrzeba jeszcze trochę narzędzi i wiedzy.

Jakie narzędzia do zarządzania czasem?

Opowiem Ci o narzędziach, którym warto się przyjrzeć i w jaki sposób jest skonstruowany 8 Dzień Tygodnia jako warsztat. Część narzędzi, które wg. mnie są must have, jeżeli zarządzasz czasem i sobą i działają w różnych obszarach:

Mapy myśli – korzystanie z map myśli do tego, żeby móc sobie zarządzić całą rzeczywistością. Nie mówię tylko w kontekście zadań do wykonania, ale też kreatywności, notatek itd. Pokażę Ci FreeMind – moje ulubione narzędzie do tworzenia map myśli. Na warsztacie nauczysz się w jaki sposób te mapy myśli wykorzystać

Maile – obsługa maili i praca z mailami. W jednym z poprzednich filmów nagrałem techniki jak się pozbyć nadmiaru maili 8 sprawdzonych sposobów na pozbycie się nadmiaru maili #35 ) To co zrobimy na warsztacie – ustawimy je specjalnie dla Ciebie i pokażę Ci, że to działa i funkcjonuje

Kalendarz – praca z kalendarzem w jakiejkolwiek formie by on nie był. Ja polecam formę elektroniczną, sam korzystam z Google Calendar. Jak ten kalendarz sobie rozłożyć zgodnie z zasadami odwróconego harmonogramu, żeby dla Ciebie działał. Jak to wdrażać, żeby faktycznie zafunkcjonowało. Pokażę Ci na czym polega opóźnienie, zanim w ogóle efekt się zadzieje. To jest jedna z pułapek, w którą ludzie wpadają, że oczekują, że efekt będzie w miarę szybko. Jest sposób na to, żeby zaplanować sobie swój kalendarz tak, żeby w pewnym momencie nieodczuwalnie wpadać w nowy tryb działania

aTimmeLogger – sposób na radzenie sobie z sytuacją, gdzie nie wiesz na czym spędzasz czas. Opowiem jak sprawdzić ile czasu na czym spędzasz i pozbyć się tematów, które zjadają najwięcej czasu.

To do & Not to do – co robić i czego nie robić. Jak wyeliminować ze swojego kalendarza rzeczy, na których nie warto pracować

System, który łączy narzędzia – to jest sedno. W trakcie warsztatu wypracujemy system, który łączy narzędzia ze sobą, w sposób, który pracuje do Ciebie. Na warsztacie każdy z uczestników ma 30 minut tylko dla siebie. Przychodzisz ze swoimi problemami, które chcesz rozwiązać i pochylamy się nad tym, żeby dopasować te elementy do Ciebie. Gwarantuję Ci, że wyjdziesz z długą listą inspiracji i mega konkretnym sposobem, który możesz wdrożyć i który od razu przyniesie Ci korzyści. Nigdy nie zdarzyło się, żeby było inaczej. Jeżeli okaże się, że nic z tego nie skorzystałeś, to zwracam Ci pieniądze.

Dużo inspiracji, pozytywnej energii, inne spojrzenie, które sprawdziłem przez lata to na pewno będzie na warsztacie. Piguła, dzięki której uderzysz w punkt i zacznie się dziać.

Tutaj znajdziesz więcej informacji o szkoleniu 8 Dzień Tygodnia

Jeśli faktycznie przestajecie wyrabiać, okazuje się, że jest za dużo, spada jakość, źle się z tym czujecie to szkolenie jest dla Ciebie. Jeżeli jesteś w sytuacji, w której wszystko jest ok, ale jest tego dużo i nie masz przestrzeni na tworzenie nowych tematu, to też jest powód, żeby się temu przyjrzeć. Jeżeli nie masz czasu już na rzeczy ważne i straciłeś czas dla siebie to tym bardziej zapraszam.

Skąd się bierze efekt 8 dnia tygodnia? Z tego, że z bieżączki ustawiamy strategię do przejścia dla tematów, które są pro aktywne. Zaczynasz myśleć nie w tym co się dzieje dziś, tylko o tym co chcesz osiągnąć. Dam Ci do tego system i narzędzia. Mam nadzieję, że zobaczymy się na szkoleniu 🙂 Serdecznie zapraszam

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *