Jak być szefem wszystkich szefów, czyli jak awansować w pracy - Leadership Center

Jak być szefem wszystkich szefów, czyli jak awansować w pracy

Czy zorientowałeś się już, że samą ciężką pracą nie osiągniesz sukcesu? Nie awansujesz, nie zbudujesz większego wpływu i wcale dodatkowe godziny w pracy nie przekładają się na to, że awansujesz szybciej? W tym artykule pokażę Ci, że praca jest przereklamowana.

Robisz swoją robotę, jesteś naprawdę w tym dobry, a mimo wszystko inni awansują szybciej, albo są bardziej doceniani. Zaczynasz pracować jeszcze więcej, nic się nie zmienia. Skąd to się bierze? Jest coś co mamy mocno zakodowane – ucz się i pracuj, a sukces do ciebie przyjdzie. To jest bzdura. Prawda jest taka – ucz się i pracuj, a święto zmarłych będzie twoim świętem. Sama praca nie wystarczy, trzeba czegoś więcej.

Opowiem Ci o ciasteczku sukcesu – to jest model, który poznałem pracując w międzynarodowej firmie i zorientowałem się, że idę w niewłaściwym kierunku.

Performance – musisz być dobry w tym co robisz. Jest to absolutna podstawa.

Image – trzeba dbać o swój wizerunek. Na zewnątrz musisz być widziany, w taki sposób w jaki chcą Cię widzieć. Jeżeli widzą w tobie managera małego zespołu, który ogarnia tematy i walczy z pożarami to tam zostaniesz, musisz zobaczyć kogoś, kim sam chciałbyś być. Potrzebujesz zacząć budować wizerunek kogoś, kto jest w stanie poradzić sobie z bardziej strategicznymi tematami i być partnerem dla zarządu.

Exposure – muszą o tobie wiedzieć właściwi ludzie

To jest narzędzie dla osób, które są w stanie to przepracować. Po pierwsze musisz być dobry, po drugie muszą cię widzieć we właściwy sposób, po trzecie właściwi ludzie muszą o tobie wiedzieć. To jest zadanie dla inteligentnych 😉 Jeżeli zaczniesz teraz wszystkich spamować mailami totalnie bez sensu to nie poprawisz swojego wizerunku. To jest gra w której liczy się balans. Potrzebujesz sobie zarezerwować czas na zadbanie o te elementy. Dla wielu z nas to jest trudne. Dla mnie było trudne, gdy usłyszałem o tym modelu. Znalazłem pewne podejście, dzięki któremu możesz zacząć działać we właściwą stronę. Wymaga to trochę wysiłku, ale bardzo Ci pomoże.

Po pierwsze – rób dobrą robotę, to ci pomoże ale samo Cię nie sprzeda

Po drugie – trzymaj się zasad, to się sprawdza w życiu. Jeżeli jesteś osobą godną zaufania, z którą warto pracować, to te rzeczy dobrze funkcjonują. Musisz zrozumieć też jakie są zasady panujące w organizacji, w jaki sposób są awansowane osoby. Jaki mają wizerunek, jakie cechy są promowane i zastanowić się czy ty odpowiadasz temu wizerunkowi. W niektórych firmach są ścieżki kariery, a w niektórych nie. Trzymaj się swoich zasad, jeżeli zaczniesz udawać kogoś innego, to bardzo szybko się wysypie. Miałem w biurze człowieka, który zaczął przychodzić w krawacie, żeby się wyróżnić i pokazać, że zasługuje na awans, to nie był dobry pomysł, bo kultura była inna, nie chodziliśmy w krawatach. Co ciekawe jak ja awansowałem, to ja zacząłem przychodzić w krawacie, ale szybko przestałem to robić J

Po trzecie – bądź w kontakcie z ludźmi. Jeżeli pracujesz z osobami ważniejszymi, które decydują o ważnych rzeczach w firmie pokaż się im. Pokaż się im w kontekście pracy jaką wykonujesz. Nie musisz dużo zmieniać – mów o tym co zrobiłeś i naucz się języka ludzi z którymi rozmawiasz. Jeżeli mówisz do prezesa jego interesują bardziej strategiczne tematy, niż super techniczne.

Co chciałbym, żebyś zapamiętał na koniec? Po pierwsze sama praca nie wystarczy, potrzebujesz myśleć o swoim wizerunku, myśleć o tym kto cie zna i kto decyduje o tym, gdzie pójdziesz dalej. Trzymając się prostych zasad – rób dalej dobrą robotę, trzymaj się zasad, które panują w firmie i które ty sam wyznajesz. Nie udawaj kogoś innego. Trzecie – przy każdej okazji, która jest naturalna i wynika z kontaktów w twojej pracy – informuj o tym co robisz. To proste rzeczy, które spowodują, że jeżeli jesteś dobry, to bardzo szybko pójdziesz w górę. Powodzenia

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *