Jakie książki do zarządzania projektami warto przeczytać? - Leadership Center

Jakie książki do zarządzania projektami warto przeczytać?

Jakie książki do zarządzania projektami warto przeczytać? O tym w dzisiejszym artykule.

Zanim odpowiem na to pytanie, warto zrobić krok wstecz i się zastanowić co w zarządzaniu projektami jest istotne, potrzebne, bo to zdefiniuje kanon literatury, który warto przeczytać. Zadajmy pytanie co musisz umieć prowadząc projekty, zespoły. Trzeba na pewno poznać metody zarządzania projektami. Warto też wiedzieć coś na temat organizacji własnej pracy. Realizując projekty potrzebujesz być efektywny i produktywny oraz skuteczny. Sensowne zarządzanie swoim czasem jest kluczem. Przyda Ci się również wiedza nt. rozwiązywania problemów. Projekty wiążą się z problemami i wszelakie techniki i sposoby na to jak sobie z nimi poradzić, jak się nie poddawać są dosyć istotne. Na tym się nie skończy, bo jeżeli spodoba Ci się dziedzina i zaczniesz się rozwijać to projekty będą coraz większe i coraz bardziej złożone. Dlatego dbanie o swój rozwój  też jest bardzo istotny i książki z tego kanonu też warto przeczytać. Tutaj trzeba zwracać uwagę co jest marketingową papką, a co wartościowe. Ostatnia kategoria to książki o przywództwie. Jeżeli zaczniesz robić projekty, zobaczysz, że bez bycia liderem nie da się wyjść poziom wyżej i rozwijanie tej kompetencji jest konieczne.

Książki do zarządzania projektami

Kategoria “Metody zarządzania projektami” – PMBOK – standard zarządzania projektami opublikowany przez Project Management Institute, to książka do zrozumienia, a nie do czytania. Żeby ją zrozumieć jest druga książka ;), która właśnie opisuje w jaki sposób zrozumieć ten standard – jest to książka “PM Exam Prep”. Książka, która pomaga przygotować się do egzaminu na profesjonalnego kierownika projektu. Ta książka pomogła przygotować mi się do certyfikatu, zrozumieć zarządzanie projektami, zrozumieć dużo narzędzi z których korzystam do tej pory. To są bardziej ćwiczenia, niż lektura do czytania.

Kategoria “Organizacja własnej pracy” – bardzo fajna książka “Nawyk Samodyscypliny” Neil Fiore. Jest tu świetny koncept odwróconego harmonogramu. Zabawa polega na tym, żeby najpierw zaplanować sobie rzeczy, które muszą się wydarzyć, a najlepiej najpierw zaplanować sobie czas na odpoczynek, rodzinę i ważne rzeczy, a pozostały czas dopiero przeznaczyć na pracę. W projektach to bardzo pomaga.

Kolejna książka, którą polecam w tej kategorii to “Getting Things Done” David Allen. Dzięki niej można się nauczyć jak podejmować decyzje odnośnie bieżących tematów, które realizujemy na co dzień. Obowiązkowa lektura dla managerów, ułatwia myślenie.  Książka “Nawyk Samodyscypliny” pomaga w ułożeniu najpierw rzeczy najważniejszych, a “Getting Things Done” daje sposób na popychanie tych tematów do przodu i pozwala przerwać prokrastynację.

Kategoria “Rozwiązywanie problemów” – tu polecam książkę “7 nawyków skutecznego działania” Stephen R. Covey. To jedna z najlepszych książek dotyczących rozwoju osobistego istniejąca na rynku. 7 nawyków skutecznego działania opiera się o silną postawę. To co widzę przez lata to praca na postawie i stabilne centrum pozwala naprawdę dużo zrealizować. Ważny w tym temacie jest szczególnie pierwszy nawyk – bycie proaktywnym. Branie odpowiedzialności na siebie za to co robimy, to jest podstawa w zarządzaniu projektami. O 7 nawykach pisałem artykuł, możesz go przeczytać tutaj>>>

Kategoria “Przywództwo” – książka którą polecam to “21 niezaprzeczalnych praw przywództwa” John C. Maxwell. Bardzo fajnie opisuje to, czym jest sedno Przywództwa. Jeżeli chcesz pociągnąć ludzi za sobą warto nad tym pracować. Maxwell napisał multum książek, ta moim zdaniem jest jedną z najlepszych. Warto się zainteresować.

Kategoria “Zarządzanie projektami” – Kiedy szukałem książek o zarządzaniu projektami, praktycznie nie było takich na rynku, które sprawiałyby mi przyjemność z czytania. W większości były pisane przez inżynierów, opisywały narzędzia, a bardzo mało życiowej praktyki. Postanowiłem wtedy napisać coś swojego i tak powstała książka “Zarządzanie Projektami krok po kroku”. Książka ma już kilka lat i robi robotę. Zbiera bardzo dobre recenzje i rozwiązuje bardzo dużo problemów. Udało mi się zrealizować to co zamierzałem, czyli pokazanie projektu od początku, na konkretnych przykładach. W książce znajdziesz przykłady trzech osób, które prowadzą trzy różne projekty. Trafiają się im błędy i problemy, które rozwiązują. Jest w niej zawarte sporo filozofii związanej z “7 nawykami skutecznego działania”, podejście zapobiegające opóźnianiu pewnych rzeczy jak w “Getting Things Done”, jest też trochę o rozwoju. Według czytelników napisana prosto i z humorem, jestem z niej dumny 🙂

Jak masz pomysł na jakąś fajną książkę i chcesz mi polecić do przeczytania, to zostaw proszę informację w komentarzu. Cały czas szukam kolejnych ciekawych pozycji. Mam nadzieję, że trochę pomogłem, przyjemnej lektury.
Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *