Zarządzanie projektami, firmą i zespołem – Ponad 100 filmów - Leadership Center

Zarządzanie projektami, firmą i zespołem – Ponad 100 filmów

Jak ogarnąć sytuację, gdy dużo się dzieje w trzech krokach? Ja też nie wiem ;). Jak znajdziesz sposób to daj znać, a tymczasem spróbujmy się oprzeć o coś, co wypróbowane działa. W ciągu ostatnich dwóch tygodni wymieniłem dziesiątki maili i spędziłem sporo czasu na telefonie rozmawiając z przyjaciółmi, klientami, naszą społecznością, żeby dowiedzieć się jak jest.

I doszedłem do kilku wniosków:

  • Nagły wysyp ludzi, którzy wiedzą jak rozwiązać ten kryzys daje nadzieję – wiemy doskonale jak sobie z tym kryzysem poradzić, nie minie tydzień, a będzie po sprawie ;). Na poważnie, nie róbmy z siebie idiotów. Nikt w takim kryzysie nie był i nie powie Ci jak będzie. Można tworzyć różne scenariusze i trzeba, ale jak zwykle NIE MA JEDNEGO ROZWIĄZANIA. Trzeba dojść do niego samemu
  • Kryzys obnaża fundamenty. Jeżeli coś do tej pory dało się załatać i przykryć, to teraz wychodzi to na wierzch. Brak zaufania, słaba infrastruktura, słabe zarządzanie, zły model biznesowy, zajmowanie się niepotrzebnymi rzeczami.
  • Nawet jeżeli wszystko robiłeś dobrze, to i tak mogło Ci się wysypać. Świetne biznesy mają poważne problemy nie dlatego, że właściciel zrobił coś źle, czy pracownicy. Po prostu duża część naszej gospodarki opierała się o jedno założenie „możemy swobodnie się przemieszczać” i było tak oczywiste, że nikt nie zakładał, że może być inaczej. Ja w ramach ćwiczeń z zarządzania ryzykiem sklasyfikowałbym „pandemia” jako ogromny wpływ, bardzo małe prawdopodobieństwo i dla większości projektów nawet nie brałbym go pod uwagę. I metodologicznie byłoby to dobre podejście
  • Mamy niesamowitą zdolność do adaptacji. Z dnia na dzień przeszliśmy na pracę zdalną i to działa! Wokół mnie nie widzę z tym problemów. Technicznie szybko wdrożone, opanowane, kto się chciał nauczyć to się nauczył. Trochę zamieszania z przełączeniem na nowe narzędzia, ale jest. Wow! Jestem z nas dumny! Z ludzkości całej! Poważnie.
  • To oznacza też, że byliśmy gotowi! Tylko woleliśmy poprzednie podejście! Przyzwyczailiśmy się do poprzedniego, teraz czas na nowe, inne. Ale dla wielu osób wcale nie fundamentalne. To akurat otwiera nowe możliwości, z których ja się cieszę! Nauczymy się zdalnie dostarczać to, co do tej pory miało ograniczenia fizyczne. Tu jest wg. mnie ogromna szansa
  • Są branże i biznesy, które dotknęła ta sytuacja w różnym stopniu. To oczywiste stwierdzenie, ale widzę przekaz jeden „będzie pożoga i masakra”. Gdzieś tak, gdzieś nie. Podczas, gdy jedni mają wyzwanie „zwijamy się” i to z dnia na dzień, inni „jak cholera nadążyć za zapotrzebowaniem?”, choćby narzędzia wsparcia pracy zdalnej. Boom.
  • To co się łączy z punktem powyżej – zamiast panikować trzeba się zastanowić co się obnażyło. Jakie słabości. Na jakim poziomie? Jeżeli modelu biznesowego, to pracuj nad tym, jeżeli sposobu organizacji to nad tym. Tylko żeby sobie ułatwić życie, to nie w jakiś totalnie nowy sposób, skorzystaj z tego co już powstało, bo to prawda, że w tym kryzysie wszyscy bierzemy udział po raz pierwszy. Ale do wyjścia z niego wykorzystamy narzędzia, które już mamy dostępne. Tak wiem, że powstaną też nowe, ale z całą świadomością stwierdzam – nie musimy mieć nowych narzędzi, biznes i zarządzanie od zawsze działa na tych samych zasadach.  PRZESTAŃMY JE W KOŃCU OLEWAĆ tylko zacznijmy stosować

Zebrałem dla Was wiedzę z tematów, na których się znam. Więc zobacz, co obnażyło się u Ciebie i zajrzyj do właściwej kategorii. Może Ci pomóc ogarnąć sytuację.

#RazemDamyRadę

ZARZĄDZANIE BIZNESEM

Fundamentalne tematy. Nie powiem Ci co Ty masz zrobić, ale możesz wykorzystać kilka ciekawych sposobów na uproszczenie sobie życia. Albo złapanie na tyle spokoju i dystansu, żeby móc podejmować decyzje a nie poruszać się we mgle. Jest na kanale pewien film, który nie był zbyt popularny, a uważam, że jest bardzo wartościowy „Jak podejmować trudne decyzje”. Opisuję tam sytuację jak Steve Jobs poradził sobie po powrocie do Apple. I to narzędzie wg. mnie jest doskonałe na ten czas.  A do tego zobacz film „Jak zarządzać w czasie pożaru”, bo tu z kolei pokazuję ciekawą koncepcję, która nieźle wyjaśnia jak podzielić sobie obecną rzeczywistość i dopasować do nich właściwe strategie.

Jak poukładać firmę darmowymi narzędziami?

Jak sobie radzić z wieloma projektami jednocześnie?

Agile vs. Watefall. Podejście zwinne czy tradycyjne

Jak podejmować trudne decyzje

Jak zarządzać w czasie pożaru

Jak robić rzeczy niemożliwe – Trójkąt Projektowy

Zarządzanie projektami dla firm wdrażających u siebie system IT

12 Pytań KISS PM ® dla przedsiębiorców

#15 LNS: Pasja i biznes czy da się to połączyć?

ZARZĄDZANIE CZASEM, ORGANIZACJA PRACY

Zadziała się jedna bardzo dobra rzecz w związku z obecną sytuacją i wyzwaniami. Każdy z dnia na dzień stał się odpowiedzialny za zarządzaniem czasem (albo sobą w czasie jak niektórzy wolą). I to super, bo teraz świadomie można podejmować decyzje na co „wydajesz swój czas”. Dobra wiadomość jest taka, że to też zostało kiedyś opisane 🙂 i ta wiedza została jak najbardziej aktualna. Może patent o wstawaniu o 4-tej rano też się przyda, żeby zrobić ile się da zanim dzieci opanują komputer ;). Tu nie rekomenduję od czego zacząć, bo wyzwań jest zbyt dużo.

Prosty sposób na zbyt wiele rzeczy do zrobienia

Praca zdalna. Prosto i skutecznie

Jak się zmotywować do wszystkiego w 10 minut

5 kłamstw, które kosztują Cię więcej niż myślisz

Prosty sposób na zbyt wiele rzeczy do zrobienia

Jak przestać marnować czas na spotkaniach

Jak być asertywnym? 4 poziomy eskalacji

Jak zwiększyć efektywność pracy i regularnie wstawać o 4 rano?

Jak ogarnąć wrzutki w 5 krokach

Odwrócony harmonogram jako sposób na zarządzanie czasem w projekcie

Jak skrócić czas spotkań o 75%

8 sprawdzonych sposobów na pozbycie się nadmiaru maili

Zarządzanie czasem. Jak mieć 8 dzień tygodnia?

7 technik szacowania w Zarządzaniu Projektami

NARZĘDZIA DO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI

Czymś trzeba tę pracę wykonywać. Tutaj znajdziesz trochę rekomendacji, kolejne recenzje w trakcie. Przechodzimy dla Was przez kolejne narzędzia, żeby je porównać ze sobą. Staytuned 🙂

Jakie narzędzia do zarządzania projektami wybrać?

Narzędzia do zarządzania projektami – Trello

Jak stworzyć harmonogram projektu w Excelu?

Co to jest karta projektu i jak ją stworzyć?

Karta projektu – przykład jak to działa

Jak zarządzać zasobami w projekcie przy użyciu Excela

Karta celów. Uniwersalne narzędzie do wyznaczania celów

Mapy myśli – jak z nich korzystać w projekcie

Kanban – co to jest i gdzie tego użyć?

Narzędzie do zarządzania ryzykiem – Riskology

Jak wybrać narzędzie do zarządzania projektami?

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

Robota sama się nie zrobi. Zespół nadal potrzebuje lidera i managera. I to test na to jak dobry jesteś w te klocki. I co zadziała – twarda ręka i zdecydowane decyzje, czy może zarządzanie oddolne? Mojego zdania możesz się domyślić – tylko mix narzędzi daje efekt. Trzeba wiedzieć, gdzie ich użyć. Ja bym zaczął od „10 cech doskonałego managera wg. Google”. Według mnie bardzo dobry i aktualny poradnik.

10 cech doskonałego managera wg. Google

Wirtualny zespół projektowy. Jak pracować zdalnie

3 pułapki ukryte w projektach

Jak być liderem? 2 złote zasady

8 technik unikania odpowiedzialności

Interesariusze projektu – osoby, o których nie możesz zapomnieć w projekcie

Jak wyegzekwować zadania – Macierz odpowiedzialności RACI (RASCI)

Komunikacja w projekcie. 3 kluczowe nawyki

Organizacja zespołu projektowego

Dlaczego tak trudno angażować ludzi w projekcie?

Angażowanie i komunikacja w projekcie. Macierz interesariuszy

ZWINNE ZARZĄDZANIE (AGILE)

Gdy szukając rozwiązań natrafisz na temat zwinnego podejścia i komunikatu, że to jest lek na całe zło. To żeby szybko wyrobić sobie zdanie i używać rozsądnie. Bo nie jest. Zwinność jest teraz bardzo potrzebna, to jedna ze strategii, która wg. mnie jest tą właściwą na ten czas, ALE NIE JEDYNA! Zobacz z czym to się je i wtedy decyduj gdzie się przyda. Koniecznie zobacz film „Agile vs. Waterfall”, bo dzięki będziesz w stanie oceniać złote rady.

Agile. Co to jest Agile

12 zasad Agile

Agile w praktyce. Zastosowania i ograniczenia

Agile. Co to jest SCRUM

SCRUM Zastosowanie i ograniczenia

SCRUM Jak zacząć – Trello proste narzędzie na start

SCRUM Jak to działa – Przykład w Trello

Agile vs. Waterfall. Podejście zwinne czy tradycyjne

Metodyki zarządzania projektami – 5 typów projektów

Agile – czy to do Ciebie pasuje

Co to jest Planning Poker?

#8 AGILE: Agile – czy to do Ciebie pasuje?

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMII

O tym nie mogłem nie napisać :). W zarządzaniu projektami fundamenty są niezmienne. To co będzie innego to jeszcze ważniejsze będzie ich rozpoczynanie, bo trzeba złotówkę obejrzeć dwa razy, a jednocześnie utrzymanie tempa i elastyczności działania. Więc wg. mnie rozpoczynanie projektów, ich szybka ewaluacja i wyciąganie wniosków to najważniejsze kompetencje. Na teraz i na zawsze. Jeżeli szukasz znowu szybkiej odpowiedzi na skróty to jest taka. ZACZNIJ TERAZ ROBIĆ PORZĄDNIE PROJEKTY! I wcale to nie oznacza biurokracji.

Co oznacza porządne robienie projektów teraz? Każdy, który się dzieje przejdź przez 12 pytań i sprawdź, czy ma sens. Dwa filmy do obejrzenia na start: „12 pytań, które musisz sobie zadać w projekcie” i „Jak sprawdzić czy Twój projekt ma sens?”

Projekty są wszędzie. Co łączy nurkowanie z zarządzaniem projektami?

Co to jest projekt?

Po co zarządzanie projektami?

Zarządzanie projektami – od czego zacząć?

Kim jest Project Manager?

Jakie książki do zarządzania projektami warto przeczytać?

5 zwiastunów porażki projektu

12 pytań, które musisz sobie zadać w projekcie

Mapy myśli – jak z nich korzystać w projekcie

Jak sprawdzić, czy Twój projekt ma sens

10 przykazań początkującego kierownika projektu

Zarządzanie projektami i przykładowy projekt „Podróż dookoła świata”

Kamienie Milowe – przykład z projektu, który każdy zrozumie

Diagram sieciowy na przykładzie projektu strony internetowej

Metoda ścieżki krytycznej na przykładzie prostego projektu

22 rzeczy, które musisz wiedzieć będąc kierownikiem projektu

7 grzechów Kierownika Projektu!

Cykl życia projektu, czyli jak efektywnie organizować projekty

Zarządzanie ryzykiem w projekcie

Największy błąd doświadczonych kierowników projektów

Jak rozwiązać każdy problem w projekcie – Problem solver

Dlaczego robisz ten projekt? – Przyczyny rozpoczynania projektów

Ciągłe zmiany w projekcie. Jak ich unikać?

Kryteria sukcesu projektu

Jak wygrywać w projektach? – Szanse

5 największych mitów Zarządzania Projektami

12 wartości w Zarządzaniu Projektami

Czerwone, zielone, a może turkusowe zarządzanie projektami?

Jak sprawdzić czy Twój projekt ma sens?

PRZYWÓDZTWO I PROAKTYWNOŚĆ

Bardzo ważna rzecz. Zostawiłem na koniec, bo sporo czasu minęło odkąd pisałem dużo na ten temat i ostatnio zająłem się czymś innym. A to uważam jednak bardzo ważne. Wracamy do fundamentów i zadbanie o siebie, swoje podejście i proaktywną podstawę uważam za absolutny „must” na teraz i na zawsze.

Czym jest proaktywność

Jak być liderem? 2 złote zasady

Jaki certyfikat z zarządzania projektami?

Jak być szefem wszystkich szefów, czyli jak awansować w pracy

7 nawyków skutecznego działania i zarządzanie projektami

Jak być coraz lepszym we wszystkim – Cykl Deminga

Zmiana pracy, awans? Jak z sukcesem zacząć w nowym miejscu

Piramida Maslowa – praktyczne podejście

Kompetencje skutecznego lidera

Motywacja – jak mieć ochotę do robienia wszystkiego?

50 SŁÓW, KTÓRE MUSISZ ZNAĆ ZARZĄDZAJĄC PROJEKTAMI

Na koniec kilka odcinków z serii 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami. To seria stworzona specjalnie dla tych, którzy chcą się zorientować o co chodzi w zarządzaniu projektami i móc z tej wiedzy szybko i praktycznie korzystać

Słowo 1: KARTA Projektu – 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami

Słowo 2: HARMONOGRAM – 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami

Słowo 3: ŚCIEŻKA Krytyczna- 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami

Słowo 7: Cykl DEMINGA – 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami

Słowo 9 : KAMIENIE Milowe – 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami

Słowo 10: MANIFEST AGILE – 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami

Słowo 11: SCRUM – 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami

Słowo 12: 12 PYTAŃ – 50 słów, które musisz znać zarządzając projektami

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *