Zarzadzanie w czasie kryzysu - Leadership Center

Zarzadzanie w czasie kryzysu

Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy uporządkowany świat nagle zupełnie się zmienił i okazuje się, żę musisz zarządzać pożarami? Czy od tej pory wszystko będzie chaotyczne, a może da się w jakiś sposób uporządkować rzeczywistość? Może da się dopasować swoją strategię, żeby jednak nie pracować w chaosie. Jeżeli nie przeczytasz to się nie dowiesz 😉 Serdecznie zapraszam

Zarządzanie w czasie kryzysu – Cynefin Framework

Będziemy bazowali na modelu Cynefin Framework, który opracował Dave Snowden. Podzielił on rzeczywistość na cztery środowiska, z którymi możesz mieć do czynienia jeżeli chodzi o zarządzanie. Jest jeszcze piąty obszar, o którym opowiem.

Cynefin Framework 4 środowiska:

  1. PROSTE. Totalnie poukładane, masz wyznaczone procesy, jeżeli zrobisz od A do Z to zawsze masz konkretny wynik. Np. wystawianie faktur
  2. SKOMPLIKOWANE. Na przykład produkcja. To nie jest coś, co działa totalnie prosto. Pewne rzeczy wiążą się ze sobą, ale trzeba przeanalizować sytuację i dopiero wtedy podejmować decyzje
  3. ZŁOŻONE. Nie do końca wiemy jak coś działa, trzeba troche przetestować. Np. środowisko reklamy w Internecie itp. Są pewne zasady, ale i tak trzeba przetestować.
  4. CHAOTYCZNE. Nikt nic nie wie, środowisko pola walki. Mgła.
  5. NIEŁAD. To jest ten piąty obszar, w którym możesz się znaleźć. Np. rzeczywistość, którą znasz zmienia się nagle na totalnie nową i sprawia do końca, że nie wiesz jak jest i wszystko wydaje Ci się w chaosie.

Panemia w której jest teraz świat jest właśnie taką sytuacją. Mieliśmy bardzo poukładaną rzeczywistość do niedawna. Nagle wszystko się zmieniło, siedzimy w domach, nie ma szkoleń otwartych, dzieci nie chodzą do szkoły. Nie wiemy co dalej. Dużo biznesów jest teraz w sytuacji chaos. Ten model jest tu dosyć pomocny.

Przykład Nokia – mieli świetne telefony, w pewnym momencie uwierzyli, że są super, ale pojawił się inny drapieżnik na rynku i okazało się, że telefony Nokia już nie do końca były takie super.

W zależności od środowiska w jakim jesteś inne strategie będą działały

ŚRODOWISKO PROSTE:

– Dostajesz
– Kategoryzujesz
– Odpowiadasz

Dostajesz impuls, kategoryzujesz go i odpowiadasz. Np. dostajesz jakieś maile, wiesz, że na dany możesz odpisać od razu, nad innym musisz się zastanowić,  a jeszcze inny przypisać do jakiejś kategorii albo przesłać dalej. Masz gotowe schematy na pewne działania

ŚRODOWISKO SKOMPLIKOWANE

– Czujesz
– Analizujesz
– Odpowiadasz

Pojawia się jakiś problem, analizujesz go i odpowiadasz. Masz wszystkie dane, które Ci są potrzebne, żeby zbudować model na podstawie którego podejmiesz decyzję

ŚRODOWISKO ZŁOŻONE:

– Testujesz
– Czujesz
– Odpowiadasz

Testujesz czy działa czy nie, na podstawie tego wyciągasz wnioski i odpowiadasz. Testowanie jest słowem klucz. To jest też przykład tego, gdzie się zastanawiałem nad tym co by najbardziej wam pomogło w tej złożonej sytuacji, która zapanowała na świecie. Najpierw wymyśliłem tematy związane z pracą zdalną, wysłałem do was wiadomości, dostałem odpowiedź co was interesuje i na podstawie tego powstają kolejne treści. Okazało się, że nie to co mi się wydawało, było najważniejsze.

ŚRODOWISKO CHAOTYCZNE:

– Działasz
– Czujesz
– Odpowiadasz

W chaosie nie wiesz co robić. Obecna sytuacja z pandemią taka jest. Możemy próbować analizować sytuację, tylko nie ma wystarczająco dużo danych… Można kombinować ale element ryzyka jest duży. Nie da się skategoryzować tej sytuacji, bo nie co dziennie mamy do czynienia z czymś takim. Można testować pewne rzeczy.

Problem jaki możemy napotkać, to w biznesie mamy doczynienia zwykle ze złożonymi systemami, które działają z opóźnieniem. To nie jest tak, że kopniesz krzesło, ono się przewróci i już wiesz, że masz nie kopać krzesła jak chcesz, że stało. Tylko zaczynasz robić pewne działania, które będą miały efekt za pewien czas. Warto wybrać kilka strategii, które realizujesz jednocześnie. Ale to już inny temat.

Podsumowując – pokategoryzuj sobie otoczenie, sprawdź gdzie jesteś, żeby wyjść z nieładu. Jeżeli będziesz stosował odpowiednie strategie do danego środowiska, to będzie ok. Część rzeczy została prosta tak jak było, część skomplikowana tak jak było a trochę trzeba podziałać w chaosie.

W każdym z tych środowisk są trochę inne praktyki:

W PROSTYM – masz najlepszy sposób działania, czyli rób tak jak robiłeś do tej pory

W SKOMPLIKOWANYM – wypracowuje się dobre praktyki

W ZŁOŻONYM – wymyślasz nowy sposób działania (np. w obecnej sytuacji praca zdalna)

W CHAOTYCZNYM – powstają innowacje. Nie wpadajcie tylko w panikę, żeby to co działa dobrze się nie wywróciło

Najważniejsze narzędzia

O co zadbać, gdy jesteś w pożarach

  1. Cel i priorytety – nie ma nic gorszego, jak nikt nie wie dokąd idziemy. Wtedy totalnie biegamy w kółko bez celu
  2. Plan na ogarnięcie dużej ilości tematów
  3. Rytm: Zarządzanie czasem i projektami – musisz mieć cel, gdzie chcemy wyjść z danej sytuacji, w jaki sposób tam dojdziemy i przypilnować rytmu. Zarządzanie swoim czasem na bezkompromisowym poziomie i zarządzanie projektami.

Priorytety – karta celów to mega fajne narzędzie

📍 na kanale YouTube znajdziecie film – Karta celów. Uniwersalne narzędzie do wyznaczania celów #53

📍 Przygotowaliśmy też produkt w sklepie – Szablon Karta Celów wraz z nagraniem live jak z niego korzystać.

Jeżeli wystarczy wam darmowy filmik super, jeśli uznasz, że potrzebujesz mocniej popracować na celach to zajrzyj do sklepu, uważam, że jest to fundamentalne narzędzie pracy dla managera. Wiem, że większość managerów nie ma celów, większość ich podwładnych nie zna celów, a sytuacji, gdzie trzeba szybko podejmować decyzje, to lepiej, żeby wszyscy mieli kierunek.

Plan – mapa projektów. Tutaj mam dla was dwa filmy

📍 Jak sobie radzić z wieloma projektami jednocześnie? #8

📍 Jak podejmować trudne decyzje #14

Zarządzanie czasem – fundamentalne triki i techniki, wybrałem dla was 3 filmy:

📍 Prosty sposób na zbyt wiele rzeczy do zrobienia #12

📍 #3 LNS: Zarządzanie czasem – najważniejsze techniki

 📍 Jak skrócić czas spotkań o 75% #34

Zarządzanie projektami – dobry start i dopasowany sposób zarządzania i kolejne 2 video do obejrzenia

📍 Co to jest karta projektu i jak ją stworzyć? #26

 📍 Metodyki zarządzania projektami – 5 typów projektów #49

I jeden produkt w sklepie

📍 Szablon Karta Projektu

Szablon karty projektu pozwala Ci ładnie opisać Twój projekt, jest do tego nagranie live z instrukcją jak to robić. Karta projektu pomoże ci opisać i sprzedać projekt. To jest fajny moment dla wszystkich, którzy mają swoje pomysły do sprzedania w organizacji na usprawnienia na działanie, na większą efektywność, żeby się wybić. Szablon karty projektu załatwia Ci temat.

Magiczny czynnik

Poklepać się po plecach. To nie jest proste jak jesteś liderem w sytuacji, gdzie dużo się zmienia. Wybierz kierunek, bądź uważny na sygnaly i poklep się po plecach – robisz dobrą robotę.

Podsumowując – określ w którym środowisku jesteś. Na 100% nie wszystko jest w chaosie. Warto złapać oddech, popatrzeć z boku i poukładać.  I poklepać się po plecach 😉

VIDEO

Mariusz Kapusta
Mariusz Kapusta
Ekspert zarządzania projektami z ponad 17 letnim doświadczeniem, trener i przedsiębiorca. Od prawie 9 lat jest też właścicielem firmy Leadership Center. Autor książki „Zarządzanie projektami krok po kroku” i twórca metody 12 pytań, które w bardzo prosty sposób uczą zarządzania projektami. Z pasją tworzy gry symulacyjne dla managerów. Triathlonista i maratończyk. Wielbiciel Rozwoju Osobistego, czemu daje wyraz na mariuszkapusta.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *