To będzie trudny wpis. Będzie o cechach, które nam Polakom przeszkadzają w osiąganiu sukcesów, celów i skutecznym dowożeniu projektów. O cechach, które niszczą nam to, co sobie wypracujemy naszymi dobrymi cechami. Artykuł tylko dla ludzi o mocnych nerwach, serdecznie zapraszam.
Jeśli nie wiesz jeszcze na czym polega zarządzanie projektami, na pewno warto odwiedzić artykuł – Zarządzanie Projektami – co to właściwie jest.
Mimo wszystkiego wspaniałego co jako Polacy reprezentujemy sobą, to warto spojrzeć krytycznie na siebie i wyeliminować część elementów przez które gorzej nam się pracuje. Liczę na wasze zdanie w komentarzach.
Cechy o których będę pisał wzięły się stąd, że zapytałem o nie osoby, które oglądają mnie na YouTube. Popatrzmy na te cechy i zobaczmy jak przekładają się na pracę projektową.
1. Zapracowanie traktujemy jako wartość i cnotę
Praca dla wielu osób jest wartością i jak jesteś przemęczony to czujesz, że zrobiłeś coś sensownego. Jak czujesz, że coś poszło łatwo, to już jest tak sobie. Wiele osób, które spotykam pracuje na maksa. Nie tędy droga. To negatywne, dlatego, że w pewnym momencie w projektach bardziej pomaga pomyślenie trochę, a nie zapracowanie się. Danie sobie czasu na relax, bo dzięki temu jesteś bardziej efektywny. Jest powiedzenie pracuj mądrze, a nie ciężko, ale nie znaczy to, że mądra praca będzie lekka.
2. Ograniczone zaufanie do innych
To wynika trochę z tego, że wielu z nas kiedyś się zawiodło. Wtedy ciężko zaufać, a bardzo to spowalnia pracę na projekcie. Rzadko spotykamy postawę ok, ufam Ci rób co robisz. Ta ostrożność może nie jest zła, ale dobrze to wyważyć. Traktowanie wszystkich na zasadzie całkowitego braku zaufania i podejrzeń jest słabe. Musimy sobie ufać, ale warto też kontrolować.
3. Unikanie odpowiedzialności
Trochę dysonans z punktem pierwszym. Jest często tak, że dużo osób idzie do szefa i mówi “to co mam zrobić?”. Na zasadzie, że jak ktoś podejmie za nas decyzję to czujemy się zwolnieni z odpowiedzialności. Zwykle kiedy dochodzi do potrzeby podjęcia trudnej decyzji, gdzie pojawia się ryzyko. Co z tym robić? Nauczyć się brać na siebie odpowiedzialność najpierw mniejszymi kawałkami, a później większymi. Jasne, że na koniec możesz otrzymać bęcki, ale to jedyna opcja, żeby coś rozwijać. Warto poszerzać swoją strefę odpowiedzialności.
4. Z awarii tworzymy codzienną rutynę
Jest jakiś problem “dobra spoko poradzimy sobie”, poziom improwizacji mamy na poziomie Master. Nasza codzienna rutyna to gaszenie pożarów. Nie tędy droga, nie unikniemy awarii, ale warto pracować inaczej, nie róbmy sobie sami strzałów. Starajmy się układać pracę, żeby więcej rzeczy było przewidywalnych, żeby pracować spokojniej. Na szczęście obserwuję, że to powoli się zmienia.
5. Rywalizujemy nawet kiedy pracujemy w zespole
Zastanawiam się czy nie wynika to z braku poczucia docenienia. Ja osobiście nie spotykałem się z tym, aż tak często, ale widzowie wskazali to jako jeden z 7 problemów. Myślę, że dlatego, że w naszej kulturze docenianie jest zwykle jedynie za super mega osiągnięcia, co powoduje u wielu ludzi potrzebę rywalizacji. Jestem ciekaw czy też tak myślicie.
6. Patrzenie na problem tylko ze swojego punktu widzenia
To jest problem często występujący w projektach. Każdy ma rację i swoją perspektywę. Bardzo rzadko trafia się ktoś kto potrafi popatrzeć z różnych perspektyw, a nie tylko swojej. To totalnie rozwala robotę, każdy robi swoje, ale złożenie wszystkiego później razem jest bardzo ciężkie.
7. Nie potrafimy ustawiać priorytetów
Obserwuję to na co dzień, że wszystko jest ważne i wszystko trzeba dowieźć. System się zapycha, ludzie są zarobieni i wszystko jest najważniejsze. W pewnym momencie dochodzimy do etapu w którym trzeba powiedzieć, czego nie zrobimy. To jeden z trudniejszych tematów, ułożenie tego, z czego trzeba zrezygnować.
Wybrałem 7 cech, które pojawiały się w odpowiedziach najczęściej, te które pojawiły się rzadziej ale też były wskazywane to:
8. Wybieranie drogi na skróty
9. Chaos w komunikacji
10. Brak pewności siebie
11. Silne poczucie kontroli
12.Nie potrafimy przekazywać złych wiadomości
Dajcie znać jakie cechy, które utrudniają nam pracę wy zaobserwowaliście.
VIDEO
Dodałbym jeszcze typowo polskie narzekactwo i szukanie powodów zamiast sposobów :)