Dziś opowiem o 5 zasadach zarządzania czasem, które pozwolą Ci na wygranie z chaosem oraz na znalezienie czasu dla siebie. Zaczynamy :)
Jeśli nie wiesz jeszcze na czym polega zarządzanie projektami, na pewno warto odwiedzić artykuł – Zarządzanie Projektami – co to właściwie jest.
Zasada 1: Czas to wartość
Trochę głębiej to oznacza – co robisz ze swoim życiem? Zastanawiając się nad życiem możemy przetłumaczyć je na czas, jesteśmy od punktu A do punktu Z i coś w tym czasie możemy zrobić. Czasu nie odzyskamy, to co minęło już nie wróci, z czasem który został powinniśmy coś zrobić. W życiu cenimy dużo różnych rzeczy, pieniądze, kamienie szlachetne itp, a z jakiegoś powodu często nie cenimy czasu. Dojazd do pracy, spędzanie czasu w samochodzie, oczekiwanie na spóźnialskich na spotkania itd. Jeżeli zaczniesz traktować czas jako coś wartościowego, to zaczniesz się zastanawiać jak go efektywnie wykorzystać.
Zasada 2: Robiąc coś, nie robisz czegoś innego
Pytanie czy robisz dobry deal, zastanów się czy robiąc to co robisz w danej chwili dokonałeś dobrego wyboru. Wtedy możesz się zastanowić co zmienić, żeby lepiej wykorzystywać swój czas. Część osób działa w wolontariacie, robi tego bardzo dużo, bo myśli, że pomagając innym, pomoże sobie. Nie zawsze tak jest, czasem można poświęcić na coś za dużo czasu i skończyć z niczym. Podobnie pracując dla klienta poświęcając za dużo czasu nagle się okazuje, że przestaje się to opłacać. Jak robisz cokolwiek zastanów się czy to co robisz jest dobrym wyborem.
Zasada 3: Nie wszystko co robisz, robisz dla siebie z dziś
Jeżeli przyjmiemy, że tylko przyjemność się liczy, to nie ma sensu robić wysiłku dziś. Niestety tym sposobem zaciągasz dług u siebie w przyszłości. Najlepszym przykładem jest picie alkoholu – dziś świetna zabawa, jutro cierpienia z powodu kaca. Jak pomyślisz z tej perspektywy zobaczysz wiele rzeczy i przyszłe konsekwencje twoich dzisiejszych działań. Jeśli zastanowisz się nad tym, że czas jest wartością, zaczniesz wybierać na co chcesz go poświęcać, to wtedy podejmowanie decyzji na przyszłość jest dużo łatwiejsze. Nie chodzi też o to, żeby się umartwiać, ale żeby mieć odpowiedni balans w dłuższej perspektywie.
Zasada 4: Myśl w czterech wymiarach
Czwarty wymiar czyli czas. Jak chcesz wdrożyć coś nowego np. “od dziś zaczynam chodzić na siłownię” to duża szansa, że się nie wydarzy. Dlaczego? Bo ty już nie masz czasu dzisiaj, w tym tygodniu, w najbliższych dniach. Najprawdopodobniej ten czas jest już zarezerwowany przez Ciebie. Przykład z pieniędzmi, chcesz kupić coś fajnego ale nie masz dziś pieniędzy, to zaczynasz odkładać, aż w końcu cię stać. Jeżeli pomyślisz, że dziś nie masz czasu, ale za trzy tygodnie możesz go zarezerwować. Rezerwujesz czas z dłuższej perspektywy, to twoja oszczędność z dzisiejszego dnia. Oszczędność to rezerwowanie czasu na rzeczy w przyszłości.
Zasada 5: Jeżeli zadania nie mieszczą się w “słoiku” to czas powiększyć słoik
Jest taka stara opowieść o mędrcu, który przyniósł słoik i zaczął do niego wrzucać różne kamienie i pyta studentów czy słoik jest pełen? – No chyba tak. Mędrzec wziął słoik dosypał drobniejsze kamyczki i ponowił pytanie, studenci zorientowali się już o co chodzi i zaprzeczyli. Mędrzec wziął po raz kolejny słoik dosypał piasku i zadał pytanie czy słoik jest już pełen, studenci potwierdzili. Mędrzec wziął po raz kolejny słoik i dolał do niego wody. Morał jest taki, że jeżeli nie zaczniesz od dużych kamieni, to już później się nie zmieszczą. Wraz z rozwojem zawodowym i wzrostem ilości obowiązków planowanie z perspektywy dnia przestaje mieć sens. Warto wtedy przejść na planowanie tygodniowe, a później miesięczne, kwartalne, roczne. Widzę to z perspektywy tego jak rozwija się moja firma. Jeżeli masz dłuższą perspektywę co jest ważne, co powinno się zadziać to łatwiej Ci zarządzać czasem.
Mówię o to systemowo, bo to nie jest taka prosta układanka. Dajcie znać co myślicie, o tym co napisałem w komentarzach :)
VIDEO