Są takie momenty w życiu każdego z nas, że masz na liście tak dużo rzeczy do zrobienia, że nie wiesz od czego zacząć. Zaczynasz jedno, pożerają Cię wyrzuty sumienia, że nie zajmujesz się czymś innym. Jeżeli jesteś w takiej sytuacji, to ten artykuł jest dla Ciebie. Zapraszam do lektury :)
4 strategie działania
Strategia “Go”
Wiele ambitnych osób dochodzi do sytuacji, w której lista rzeczy do zrobienia jest tak długa, że paraliżują się. Nie wiedzą od czego zacząć, w którą stronę ruszyć. Podstawowy problem ludzi, którzy są nastawieni na działanie i traktują rozwiązywanie zadań jest to, że zwykle stosują jedną strategię “Go”. Po prostu zaczynają działać.
Strategia “Recycle”
Okazuje się, że istnieją tez inne podejścia, bo może się okazać, że zaczynasz coś robić i utykać. Bo nie wszystko idzie tak jak trzeba. Warto wykorzystać wtedy inną strategię. Zastanowić się czy to co robimy ma sens, może warto to w jakiś sposób zmienić, albo ukształtować inaczej. Bardzo często to co wymyśliliśmy na początku, przy realizacji weryfikuje nasze założenia.
Strategia “Hold”
W pewnym momencie jak lista to do jest totalnie napchana, ludzie nastawieni na działanie “głupieją”, bo nie znają dwóch innych strategii, które można wykorzystać do tych zadań. Pierwsza z nich to “Hold”. Niektóre z zadań, które masz do zrobienia możesz “zaparkować” na pewien czas, aż uporasz się z tymi, w które już jesteś zaangażowany. Mamy 24 h, w pewnym momencie docierasz do granicy wykorzystania swoich zasobów. Jeżeli będziesz dorzucał do swojej listy więcej elementów, to okaże się, że zablokujesz się, bo nie będziesz w stanie popychać tego wszystkiego do przodu. Dlatego jednym z pomysłów jest zastosowanie strategii “Hold”.
Strategia “Kill”
To opcja bardzo rzadko stosowana. Niektóre z zadań warto ubić. Wyższy poziom zarządzania czasem i osiąganie wyższego poziomu efektywności to jest szybkie zabijanie tematów, które nie rokują. 80% pomysłów warto by było wyciąć na którymś etapie. Natomiast przywiązujemy się do nich bardzo mocno i trochę nam żal.
Zbyt wiele rzeczy do zrobienia – 4 strategie w praktyce
Przejdźmy do praktycznego zastosowania tych strategii na Twojej liście zadań.
Zacznij od wypisania wszystkich zadań jakie masz do zrobienia. Idealnie, gdyby zadania były ułożone od najważniejszych po najmniej ważne. Drugi krok to podzielenie tej listy na 3 części. Bez względu na to ile masz zadań przykładowo 6 zadań, podział na 3 części po 2 zadania. Następnie przypisujemy odpowiednie podejście do każdego z zadań. Zadania w pierwszej części oznaczasz “Go”. Na nich się skupisz, żeby je zamknąć. Do drugiej części zadań przypisz strategię “Hold”. Zadania te poczekają, aż skończysz zadania oznaczone jako “Go”. Do ostatniej, trzeciej części zadań przypisz strategię “Kill”. Najprawdopodobniej nigdy ich nie zrobisz. Postaraj się powybijać ich jak najwięcej.
Może się okazać tak, że u wielu z was będzie reakcja “nie mogę niczego ubić, muszę zrobić wszystko. Zastosuj wtedy strategię “Hold” i do drugiej i do trzeciej części zadań. To powinno odblokować Cię na tyle, że zaczniesz kończyć zadania z pierwszej części i będziesz mieć przestrzeń na realizację kolejnych. Jeżeli okaże się, że przy podziale zadań na trzy części nadal utykasz, to podziel sobie pozostałe zadania na 3 i znowu zajmij się tymi od samej góry. Rób to do momentu, w którym stwierdzisz, że odblokowałeś się na tyle, że jesteś w stanie zacząć pracować nad kolejnymi zadaniami. Zobaczysz, że zadania wykonasz dużo szybciej, niż jak byś pracował poprzednim podejściem “wszystko jest ważne”.
Może się okazać, że na tej liście skaczesz sobie od jednego punktu do drugiego i trudno Ci się skupić. Kiedyś wypracowałem sobie takie rozwiązanie ala Adam Słodowy. Zrobiłem harmonijkę, która może Ci się przydać. Kartkę A4 składamy w do środka zaginając na kilka części. Po wewnętrznej stronie tej zwiniętej do środka wypisujesz zadania jakie masz do zrobienia A, B, C, D… Następnie zwijasz kartkę do środka i pracujesz z nią jak ze zwykłą to do listą tylko, że odwijasz kolejne zadanie dopiero kiedy ukończysz poprzednie. (Jeśli opis nie jest zbyt jasny, to jak zrobić harmonijkę zobaczysz w poniższym filmie – 07:09 :)). Taka harmonijka z zadaniami pomoże Ci przestać przeskakiwać pomiędzy zadaniami i bardziej się skupić na jednym zadaniu.
Podsumowując – jak masz dużo rzeczy do zrobienia i zaczyna Cię to paraliżować, to pamiętaj, że masz więcej strategii do wyboru, niż tylko i wyłącznie działanie :) Podziel zadania na 3. Pierwszą 1/3 robisz, drugą 1/3 parkujesz, trzecią 1/3 ubijasz. Sprawdź i daj znać czy zadziałało u Ciebie :)
Video