Dlaczego w ogóle gry? Skąd ta moda i czy czegokolwiek może moich ludzi nauczyć?
Czy do wszystkiego da się je zastosować?
No i najważniejsze – gdzie można oczekiwać zwrotu z inwestycji. To jak najbardziej rozsądne pytania z punktu widzenia biznesu. Spróbujmy na niektóre z nich odpowiedzieć..
Zacznijmy od tego, skąd pomysł na zastosowanie gier. Czy to nie jest niepoważne? W końcu biznes to pieniądze, a te jesteśmy nauczeni traktować z szacunkiem. Jednak jedno z drugim w żaden sposób się nie kłóci.
Managerowie bardzo często oczekują od swoich ludzi większego zaangażowania w realizowane zadania i motywacji do działania. Mają do dyspozycji różne narzędzia, jednak według przeróżnych teorii pieniądze nie motywują, a pozapłacowe środki motywacji też nie zawsze się sprawdzają. W tej sytuacji gry zdają się być ciekawym środkiem do rozwiązania tych problemów.
Gracze zazwyczaj nie potrzebują żadnej nagrody za spędzanie czasu nad grą i pokonywanie związanych z nią wyzwań. Potrafią spędzać długie godziny przy komputerze lub planszy, żeby dostać symboliczną odznakę lub po prostu czerpać satysfakcję z wyniku. Gry oznaczają dla nich:
- Zabawę
- Szczęście
- Motywację.
Idealny zestaw słów-kluczy, które każdy manager chciałby widzieć połączone ze słowem „praca”.
Jak można to uzyskać? Odpowiedź banalnie prosta to: uczynić z pracy grę. Przenieść mechanizmy gry na pole aktywności zawodowej i magicznym sposobem ludzie się nie zorientują i zaczną grać zatracając się w swojej pracy.
Odpowiedź bardziej złożona, bliższa prawdy to: połączyć pracę z grą w rozsądny sposób. Wymaga to systematycznego podejścia i pewności do tego, co chcesz osiągnąć jednak potrafi dać bardzo wymierne rezultaty. Nie w każdym aspekcie biznesu gry będą idealnym rozwiązaniem, natomiast mają szansę sprawdzić się bardzo dobrze w:
- Edukacji – dzięki grom pracownicy uczą się szybciej i na niebotycznie wyższym poziomie zrozumienia. Zamiast wykładu pracownicy doświadczają konkretnych sytuacji, a dzięki temu pamiętają je dużo lepiej i potrafią użyć ich na co dzień.
- Współpracy – gry tworzą fikcyjną sytuację, jednak emocje i nawyki graczy są prawdziwe. Dlatego obserwując je można je także korygować i przenosić na świat rzeczywisty.
- Realizacji celów – plany sprzedażowe dla działów sprzedaży można wspierać wzmacniając konkretne zachowania, które prowadzą do osiągniecia celu. Dobrze zaprojektowana i opakowana gra może zaoszczędzić ogromne pieniądze.
Od czego zacząć:
- Cel biznesowy – co chcesz osiągnąć? Czy ma to być nauczenie czegoś, promocja produktu, zwiększenie sprzedaży, zwiększenie zapisów na newsletter? Określenie konkretnego celu pozwala skutecznie przejść przez kolejne etapy projektowania gry i upewnić się, że to dobre rozwiązanie.
- Zachowania – jakie zachowania chcesz wzmocnić? Gry pozwalają wzmacniać konkretne zachowania. Za co chcesz nagradzać swoich ludzi? Za co powinni być karani?
Tu decydujemy o bardzo istotnej sprawie. Nie nagradzamy samego celu, tylko działania, które do niego prowadzą! To bardzo ważne, bo tak kształtuje się trwały nawyk, który naprawdę wzmocni Twoją firmę.
Czasem trudno jest te zachowania określić jednak one są kluczem do sukcesu lub porażki projektu grywalizacyjnego.
- Gracze – kim są, co lubią, co ich napędza. Ten element pozwala dobrać właściwe opakowanie gry, jej główny temat, sposoby dotarcia z grą. W gry może grać każdy od 1 roku do 110 lat albo i więcej. Jednak mechanika gry, historia, zasady muszą być różne. W działach IT pracuje wiele osób, które lubią sci-fiction i fantasy. Odnajdą się bardzo dobrze w klimacie tego typu, podczas gdy np. w działach sprzedaży lepiej sprawdzi się gra osadzona na torze wyścigowym. Staramy się poznać ludzi, dla których jest gra. Bo to oni będą z niej czerpać radość. A firma korzyści..
- System– jak gra będzie realizowana. Czy będziemy grać on-line, czy w sali szkoleniowej.. A może będzie to plansza na lodówce? A może karty wyzwań rozdawane uczestnikom na konferencji? System jest pochodną pierwszych trzech punktów: celu, zachowań i graczy. Przykłady takich systemów możesz znaleźć w naszych projektach biznesowych. Np. Fort Brave [http://leadership-center.pl/oferta/zarzadzanie-projektami/szkolenie-z-gra-symulacyjna-fort-brave-pelne-doswiadczenie-projektu/] to gra dziejąca się całkowicie w sali szkoleniowej, podczas gdy gry realizowane dla konkursów TOP HR Manager, czy Osobowość HR to rozwiązania w 100% on-line. Jeszcze innym przykładem systemu będzie realizowana przez Arteneo grywalizacja stron internetowych.
Cztery punkty kluczowe:
- Cel
- Zachowania
- Gracze
- System
Oczywiście historia też jest ważna, natomiast umiejętne ułożenie tych czterech pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czy gry pomogą Ci osiągnąć cel Twojej firmy.
Nasza praca polega na pomaganiu klientom w odpowiedzi na pytanie:
- Czy gry pomogą mi osiągnąć mój cel biznesowy?
- Jeżeli tak, to jak to zrobić efektywnie?
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy i jak użyć gier to napisz do nas. Pokażemy jak się za to zabrać i wygrać.