Gra budująca kompetencje
Jak nauczyć managerów korzystania ze wszystkich dostępnych zasobów firmy? Jak nauczyć bycia liderem, który potrafi rozpoznać silne strony w swoim zespole, a później potrafi z nich skorzystać? Jak tworzyć atmosferę, w której zmotywowani ludzie realizują złożone projekty? Takie wyzwanie dostaliśmy od jednego z naszych klientów.
W wyniku tego wyzwania powstała gra, która wykorzystywana przez trenerów wewnętrznych firmy pozwala osiągnąć zamierzone rezultaty. Jej zmodyfikowana wersja dostępna jest w naszej ofercie. Nie mniej ciekawe jest jednak w jaki sposób nasze gry powstają, bo ten proces pozwala zrozumieć na co trzeba się przygotować jeżeli szukasz niestandardowe rozwiązania.
Gdy tworzymy gry bierzemy przede wszystkim pod uwagę 4 elementy:
- Cel biznesowy.
- Zachowania, które należy wzmocnić.
- Graczy, którzy będą w grę grać.
- System, który będzie umożliwiał rozegranie gry.
Pytania, na które trzeba odpowiedzieć są teoretycznie proste. Jednak tak naprawdę istotny jest proces znajdywania właściwej odpowiedzi. Proste pytanie, nie oznacza, że odpowiedź też jest prosta. Czasem wprost przeciwnie ;). Na przykładzie gry Rzeczywistość Rozszerzona pokażemy jak może to wyglądać..
Cel biznesowy
Cel biznesowy, który realizuje stworzona przez nas gra to:
- Nauczenie uczestników:
- Sposobów skutecznej komunikacji i współpracy w zespole.
- Radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi.
- Obniżenie kosztów szkoleń dzięki umożliwieniu rozgrywania gry dla dużych grup.
Jednym z wyzwań, z którym musieliśmy się zmierzyć było ograniczenie czasu trwania gry, tak aby managerowie i specjaliści nie musieli odrywać się na cały dzień od pracy. Tę grę można rozegrać w połowie dnia, zdobyć nowe umiejętności i wrócić do pracy utrzymując stałe tempo. Coraz częściej wyrwanie kogoś na 2 dni szkoleniowe powoduje zaległości, tutaj taki problem nie występuje.
Drugim ważnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest jasne określenie celu biznesowego. Nie tylko nauka, lecz także wymierne korzyści z zastosowania innej metody działania. Dzięki zastosowaniu systemu Simperience grę dla grupy ponad 50 osób może prowadzić dwóch trenerów, a to stanowczo obniża koszty dla klienta.
Zachowania
Rzeczywistość rozszerzona wzmacnia zachowania związane z:
- Szukaniem informacji u osób z zespołu.
- Dokładnym opisywaniem problemu do rozwiązania.
- Uwzględnianiu specyfiki różnych działów w firmie.
Ostatecznie osiągnęliśmy to dzięki stworzeniu różnych ról w zespole. Każdy uczestnik reprezentuje inny dział w firmie. A w wersji dla najbardziej zaawansowanych uczestnicy otrzymują też do odegrania konkretne typy charakterów. To pozwala na stworzenie dynamiki, w której promowana jest współpraca i szacunek dla innego sposobu pracy.
Dodatkowo, aby wzmocnić konkretne zachowania po każdej rundzie decyzyjnej uczestnicy oceniają swoje rzeczywiste zachowanie vs. oczekiwania. Daje to pole do dyskusji i oparte o fakty działania zmierzające do poprawiania swoich zachowań już w trakcie gry!
W praktyce na początku zaczynamy z długą listą zachowań, które chcielibyśmy zmienić, jednak, aby było to efektywne wybieramy od 1 do 3 kluczowych, na których skupiamy się w trakcie trwania gry.
Gracze
W firmie mamy osoby na różnym poziomie zaawansowania, doświadczenia, edukacji biznesowej. To spore wyzwanie dla gry. Dla niektórych może być za łatwa, dla innych zbyt trudna. A jeszcze może się okazać, że mamy mieszaną grupę na szkoleniu, co wtedy?
Zdając sobie sprawę z tego, że w grę mogą grać różne osoby zastosowaliśmy podział ich na 4 grupy:
- Studenci/praktykanci
- Specjaliści
- Managerowie
- Top management
Scenariusz gry dla każdej z grup jest taki sam jednak różnicujemy doświadczenie dzięki:
- Poszerzeniu zakresu punktacji – studenci zajmują się tylko projektem, podczas gdy managerowie muszą zadbać też o wyniki firmy.
- Poszerzeniu odgrywanych ról – studenci podejmują decyzje jak jedna osoba. Top managerowie reprezentują różne funkcje, a dodatkowo odgrywają konkretne cechy charakterów.
Tym sposobem gra dynamicznie dostosowuje się do poziomu uczestników. Jednocześnie w trakcie gry system reaguje na podejmowane decyzje i może dawać mniejszą tolerancję na błędy dla najbardziej zaawansowanych graczy.
System
Gra została stworzona w pełni on-line. Wystarczy dostęp do przeglądarki, sieci Internet i można grać z każdego miejsca. Na upartego można rozegrać grę w autokarze jadącym na wyjazd integracyjny w drodze z Warszawy na Mazury. System Simperience, na którym jest gra pozwala na modyfikacje scenariuszy i łatwą obsługę przez prowadzących grę trenerów.
W przypadku Rzeczywistości Rozszerzonej zdecydowaliśmy się na taką opcję, bo trenerzy potrzebowali rozwiązania, które pozwoli im łatwo przygotować się do gry i poprowadzić ją bez zajmowania się wszystkimi szczegółami.
Podsumowanie
Mam wrażenie, że tematu nawet nie udało mi się częściowo wyczerpać w tym wpisie. W kolejnych przyjrzymy się każdemu z 4 punktów dokładniej, podając też inne przykłady, a także proces dochodzenia do gotowego rozwiązania.
Jeżeli chcesz się zapoznać z grą Rzeczywistość Rozszerzona, zobaczyć wersję demo i sprawdzić jak możesz wykorzystać w swojej organizacji – napisz do nas korzystając z formularza kontaktowego. Daje to możliwość określenia co naprawdę jest potrzebne i jak zaprojektować grę dla potrzeb Twojej firmy.