Macierz Eisenhowera jest narzędziem do określania priorytetów. Swoją nazwę zawdzięcza twórcy, najpierw generałowi, a później prezydentowi Stanów Zjednoczonych White`owi Eisenhowerowi. Jest prostym i skutecznym narzędziem do ustalenia priorytetów, zarządzania czasem i bardzo często przydaje się w projektach i na co dzień. Trochę inaczej korzysta się z niej, gdy jesteś generałem albo prezydentem, a inaczej gdy jesteś szeregowym pracownikiem.
Macierz Eisenhowera – definicja
Macierze Eisenhowera – to koncepcja efektywnego zarządzania swoimi zadaniami przez określenie ich priorytetów. Korzysta z dwóch wymiarów – ważności oraz pilności zadań. Proponuje 4 strategie zajmowania się zadaniami, w zależności od tych dwóch parametrów.
Macierz Eisenhowera jest jednym z najfajniejszych i najwdzięczniejszych narzędzi do zarządzania czasem i ustalenia priorytetów. Możesz skorzystać z niego w ciągu kilku minut i zorientować się co robisz dobrze, a co jest do poprawienia.
Kilka kroków, które warto wykonać tworząc macierz dla siebie. Pierwszy krok to spisanie czym się zajmujesz. Na co poświęcasz czas, co zajmuje twój dzień, tydzień. Następnie sortujesz na macierzy podzielonej na cztery pola zadania które są ważne/nieważne i pilne/niepilne. Pierwsze zadania to ważne i pilne, czyli takie, które masz zrobić teraz. Druga ćwiartka to zadania ważne i niepilne, zadania, które trzeba wstawić w kalendarz z intencją wykonania. Często to zadania, które wprowadzają największą zmianę do twojego życia, efektywności, skuteczności, ale bardzo często są wypierane przez zadania z trzeciej ćwiartki – nieważnych ale pilnych. To są zadania do zdelegowania, one z jakichś powodów są nieważne, ale są pilne więc są głośne, sprawiają, że zabierają twój czas i zajmujesz się nimi, żeby mieć je z głowy. Czwarta ćwiartka to zadania nieważne i niepilne, zadania które powinieneś usunąć. Szkoda na nie czasu. Czwarta ćwiartka to na przykład oglądanie wszystkich seriali z Netflixa bez przerwy, albo przerwa w pracy na kawę, która trwa 40 minut. Nie mylcie tych zadań z regeneracją i relaksem – zadania z tej kategorii to ćwiartka druga, wszystko z umiarem ;)
Macierz Eisenhowera – warto zapamiętać
Ważne, pilne – zrób teraz
Ważne, niepilne – wpisz w kalendarz i zrób
Nieważne, pilne – zdeleguj
Nieważne, niepilne – wyeliminuj
Jeżeli chciałbyś usprawnić swoje zarządzanie czasem, swoją efektywność, ustawianie priorytetów i radzenie sobie z nimi, to sprawdź szkolenie 8 dzień tygodnia: https://leadership-center.pl/zarzadzanie-czasem/
P.S. Jeżeli zaczynasz swoją przygodę z zarządzaniem projektami zacznij od tego artykułu – “Zarządzanie Projektami – co to właściwie jest“
Video