Grywalizacja w naszej firmie w siłę! Kto nie lubi się pobawić i przy okazji czegoś nauczyć? No właśnie…. Niedawno mieliśmy okazję wręczyć nagrodę jednemu ze zwycięzców podczas XVI edycji Konkursu „Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi”. W konkursie nagrodę w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi otrzymał jeden z naszych klientów – Orange. Nagroda została przyznana za przygotowaną przez nas Grę o Dystrykt, która wspierała w obszarze sprzedaży naukę poprzez doświadczenie. Rozpiera nas duma, przeczytaj, co w raporcie o grze napisał Orange.
“Gamifikacja w procesie zmiany – element wprowadzania nowego modelu biznesowego
Dlaczego gra?
W organizacjach stale poszukujemy sposobów, aby zbudować trwałe zaangażowanie pracowników oraz skutecznie wspierać realizację celów biznesowych. Gry są obecne w naszym codziennym życiu, przyjemnie się kojarzą, wciągają. Pierwsze próby przeniesienia tych doświadczeń na grunt zawodowy pokazują, że gamifikacja może byc sposobem na coraz częstszy problem deficytu uwagi. W oparciu o nasze doświadczenia wyróżniliśmy cztery obszary, w których gry mogą mieć zastosowanie i przynosić dobre efekty:
- Komunikacja, edukacja – przekazanie uczestnikom ważnych informacji.
- Rozwój konkretnej kompetencji.
- Sposób na usprawnienie procesu biznesowego, motywacja do osiągania celów, podniesienie kluczowych wskaźników.
- Element zmiany, budowania nowego modelu biznesowego.
Gra o Dystrykt to przykład tego ostatniego zastosowania.
Kontekst biznesowy
Pomysł Gry o Dystrykt pojawił się w procesie transformacji Sprzedaży. Dotychczasowe podejście oparte na zarządzaniu centralnym zostało zastąpione podejściem mikrorynkowym, w którym strategia i działania sprzedażowe dopasowane są do specyfiki regionalnej. Podstawą nowego sposobu działania był dosyć skomplikowany model biznesowy, którego ważną część stanowił zbiór pojęć i wskaźników również nowych, dotąd nie stosowanych. Jako HR stanęliśmy przed wyzwaniem przygotowania organizacji sprzedażowej do działania według nowych zasad i jednoczesnego wyłonienia osób do pełnienia kluczowej roli menedżerskiej.
Cele i założenia Gry o Dystrykt
Zdecydowaliśmy się na stworzenie gry. Głównym celem zastosowania tego rozwiązania było przybliżenie pracownikom Sprzedaży założeń nowego modelu w formule nauki poprzez doświadczenie. Drugim równie ważnym celem gry było pokazanie potencjalnym kandydatom na Dystrykt Menedżera specyfiki tej roli i pomoc w podjęciu decyzji o udziale w rekrutacji. udział w grze był też warunkiem przejścia do kolejnych etapów naboru – sesji Assessment/Development Center i komisji z udziałem przyszłych przełożonych. Dodatkową korzyścią z zastosowania tego narzędzia była rozrywka związana ze zbieraniem punktów i rywalizacją o miejsce w rankingu. Konstruując grę przejęliśmy kilka ważnych założeń:
- Gra miała charakter indywidualny, każdy z graczy wcielał się w rolę Dystrykt Menedżera.
- W każdej z pięciu rund gracze podejmowali decyzje biznesowe oraz dotyczące zespołu.
- Podejmując decyzje musieli mieścić się w limitach zasobów – budżetu, czasu pracy zespołu i wykorzystania dodatkowych narzędzi.
- Po każdej rundzie otrzymywali feedback zarówno w formie jakościowej informacji zwrotnej jak i zmiany w wartościach wskaźników oraz punktów za dobre decyzje.\
Ważną częścią gry była runda treningowa, podczas której gracze mogli zapoznać się z tym, jak działa aplikacja oraz mieli możliwość eksperymentowania zarówno z dobrymi, jak i złymi decyzjami i ich efektami. Biorąc pod uwagę, że raport zawierał ponad 30 powiązanych ze sobą wskaźników, a możliwych scenariuszy decyzyjnych było prawie 400, sercem gry był mechanizm oparty na złożonym algorytmie, pozwalający na odpowiednie przeliczanie wyników i pokazywanie efektów podjętych decyzji. Zachęcaliśmy do udziału w grze komunikując 8 “złotych zasad”: 1) zapoznaj się z założeniami, 2) czytaj uważnie dostępne informacje, 3) analizuj dane i podejmuj trafne decyzje, 4) bądź aktywny, 5) pamiętaj o terminach, 6) konsultuj się, 7) wyciągaj wnioski z informacji zwrotnej, 8) masz pytania -napisz.
Przebieg rundy
Podczas całej gry uczestnicy zajmowali się trzema segmentami klientów w trzech mikrorynkach Dystryktu. W każdej rundzie decyzje biznesowe były podejmowane w pięciu krokach: wybór strategii, taktyk, produktów, kanałów i działań. Gracze mieli również możliwość sięgnięcia po działania dodatkowe i zdecydować się np. na inwestycję lub szkolenie dla zespołu.
Korzyści
Opinie graczy były bardzo pozytywne. Oto niektóre z nich:
- “przez ten krótki okres 5 rund żyliśmy w wirtualnym świecie nowego modelu”,
- “Gra o Dystrykt była bardzo ciekawym narzędziem do nauki i sprawdzenia wiedzy. Nie uniknąłem drobnych błędów w decyzjach, ale sporo się nauczyłem”,
- “takiego efektu nie osiągnelibyśmy wet 50 prezentacjami”,
- “niesamowita przygoda, polecam każdemu, rzeczywiście uczy przez doświadczenie…”,
- “…a przy okazji nieźle się bawiłam”.
Gra o Dystrykt zapoznawała uczestników z wyzwaniami związanymi z pracą na stanowisku Dystrykt Menedżera i dała możliwość “przymierzenia się” do nowej roli, dzięki czemu mogła być podstawą do decyzji o udziale w rekrutacji. Była okazją do doświadczenia nowego modelu sprzedaży, komunikowania się w języku nowych pojęć i wskaźników. dzięki wirtualnym wyzwaniom i rzeczywistym spotkaniom, podczas których uczestnicy dyskutowali o podjętych decyzjach i przygotowywali się do kolejnych realizowany był zarówno indywidualny i grupowy proces uczenia się. dziś Gra o Dystrykt jest stałym elementem procesów certyfikacyjnych dla pracowników Sprzedaży Orange Polska i adaptacyjnych dla osób spoza naszej firmy.
Przed nami Gra o Dystrykt v. 2 – oparta o nasze doświadczenia w pracy w nowym modelu i nakierowana na motywowanie do osiągania celów sprzedażowych.”
źródło: Raport LIDER ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI edycja XVI pod red. prof. dr hab. Stanisławy Borkowskiej, 2015.
Super! “(…) gamifikacja może byc sposobem na coraz częstszy problem deficytu uwagi.” Wciąga, angażuje… robi to ‘mimochodem’. Tak jak zbieranie przebiegniętych kilometrów, liczenie ilości kroków wykonanych w ciągu dnia, zbieranie odznak w banku za aktywne używanie różnych funkcji systemu, itd. Karta lojalnościowa również ‘niezauważalnie’ wciąga… ;)
Bardzo ‘fajny’ kierunek rozwoju rynku w kierunku zaangażowania : -)