To już ostatni odcinek drugiego sezonu PM Ninja. Zatem czas na podsumowanie na co zwracać uwagę w swoim pierwszym projekcie. I zdradzenie sekretu, co jest bardzo ważną umiejętnością kierownika projektu, a o której tylko nieliczni nie boją się mówić. Bo jak powiedzą to wszyscy się z nich śmieją ;). Ja się nie boję i Ci opowiem.
11 odcinków doprowadziło nas tutaj. Gdybyś przegapił jakimś cudem poprzednie, albo chciał wrócić do któregoś to wszystkie znajdziesz na stronie, a tutaj spis treści, tego co się działo z Yamato w ciągu ostatnich 3 miesięcy
- Boisz się, że sobie nie poradzisz z projektem?
- Jak mieć wpływ na projekt bez składania siebie w ofierze?
- 9 rzeczy, których nie nauczy Cię Twój szef o zbieraniu wymagań
- Jaki certyfikat z zarządzania projektami?
- Dlaczego tak trudno dogadać się w firmie?
- Zwinność w projektach. Fakty i mity – czyli jak nie dać się zwariować
- 7 sekretów skutecznego zarządzania czasem dla managerów
- Mała zmiana, którą możesz wprowadzić, żeby w końcu być docenionym
- Jak sobie radzić z ciągłymi zmianami w projekcie?
- Rada dla tych, którzy mają problem z chwaleniem się swoją pracą
- 20 pomysłów na to jak świętować sukces projektu w każdych warunkach
Zarządzanie projektami to sprzedaż!
To jedna z kompetencji, którą każdy kierownik projektu (i tak naprawdę każdy manager) powinien zrozumieć i opanować w podstawowym stopniu. Poważnie! Do tego sztuki prezentowania i wystąpień publicznych. Dlaczego?
Bo sukces trzeba opakować i sprzedać! Pokazać wszystkim wokół dlaczego projekt był sukcesem. Niektórzy są w tym mistrzami nawet, gdy projekt, hmmmm, pozostawia wiele do życzenia ;). Nie do tego namawiam. Chodzi o to, że dobry produkt wcale sam się nie sprzedaje. Nic się samo nie sprzedaje, a już na pewno nie projekt. Trzeba o to zadbać. Sprzedając właśnie.
W projekcie nie masz łatwych produktów do wrzucenia w rynek: problemy, zagrożenia, zmiany, opóźnienia, przekroczenia budżetu, konflikty. Kto to od Ciebie kupi? No właśnie! Dlatego warto dowiedzieć się jak eksperci sprzedają śnieg Eskimosom. Tutaj kilka gotowych pomysłów, które pomogą Ci dać się zauważyć i zostać docenionym za ciężką pracę.
Pomysły na dobre sprzedanie projektu
- Nadaj strukturę – 12pytań
Obiektywizmu u mnie za grosz w tym przypadku, ale jest to uzasadnione. Opowieść o projekcie w formie prezentacji ułożonej w taki sposób po prostu ma sens i prezentuje projekt spójnie, logicznie i tak jak na to patrzy zarząd. Unikniesz chaotycznego opowiadania o tym co zrobiliście z zespołem.
- Podsumuj projekt z zespołem – plusy i delta
Zbierz ekipę i zastanówcie się, czego się nauczyliście. Załóżcie, że zrobiliście wszystko tak dobrze jak tylko się dało. Zróbcie listę plusów – co poszło dobrze, co warto robić w kolejnym projekcie. I zróbcie listę … NIE MINUSÓW! Tylko delt :), czyli gdybyście chcieli usprawnić coś kolejnym razem to co możecie dołożyć ekstra. Dobre ćwiczenie, zajmie 15-30 minut a będzie dla Ciebie fajnym materiałem do wysłania dalej.
- Pokaż wyniki dla firmy
Spisz jakie korzyści dzięki projektowi uzyskała firma. Co zyskała? Czas, pieniądze, jakość zadań? Te wyniki mogą być bezpośrednie, ale bardzo często są pośrednie. Np. wdrożenie prostszego sposobu zamówień oszczędziło firmie łącznie 1 000 godzin rocznie. Jak będą wykorzystane to inna sprawa, ale to jest pół roku pracy jednej osoby!
- Podziękuj wszystkim uczestnikom
Po prostu od serca. Napisz maila, uściśnij ręce. Doceń wysiłek.
- Poproś szefa o ocenę na gorąco!
Tak, to ważne. Wiem, że niektórzy szefowie widzą więcej minusów niż plusów, dlatego poproś go o ocenę taką jak z zespołem – plusy i delta. Ta ocena jest ważna, bo warto, żeby szef zapamiętał Twój sukces, nie? ;)
- Prześlij wnioski z projektu do osób ze swojego otoczenia
Pamiętasz ocenę projektu z zespołem? Masz super materiał dla innych osób, które chcą się uczyć robić projekty. Nie tylko zyskasz w oczach innych bo dzielisz się wiedzą, ale naprawdę zaznaczysz swój ślad. W końcu kto dzieliłby się projektem, który nie wyszedł? … ekhem ja do dziś chwalę się super projektem, który zrealizowaliśmy perfekcyjnie. Pech chciał, że dział dla którego to robiliśmy zniknął w momencie zakończenia projektu. :(. Ale my robotę zrobiliśmy dobrze :)
- Przygotuj sobie case study i zobacz na jakiej konferencji możesz to pokazać
Buduj swój wizerunek eksperta. Przy okazji wzmocnisz wydźwięk projektu. Zderzysz się z rynkiem i zbierzesz dodatkowe doświadczenie w sprzedawaniu projektów, bo przed wymagającą publicznością. Jeżeli nie możesz na konferencji zewnętrznej to zrealizuj firmowy lunch & learn (czyli przekup ludzi pizzą, żeby przyszli, a później chwal się, że Twoje prezentacje przyciągają dziesiątki managerów ;) ).
Trochę z przymrużeniem oka, ale na poważnie. To 7 prostych rzeczy, które możesz zrobić od razu. Dużo nie kosztują, a przyniosą Ci dużo dobrego.
To Twój projekt, sprzedaj go dobrze!