Co wyróżnia dobrego managera od złego? Czy są jakieś elementy na które można zwrócić uwagę i które będą decydowały o sukcesie albo o porażce? Okazuje się, że tak Google zrobiło badania na swoich managerach i okazało się, że jest 10 cech, które odróżniają dobrych managerów od słabych managerów. Dziś opowiem właśnie o 10 cechach doskonałego managera wg. Google.
Kto jak kto ale Google dużo o nas wie ? Dużo też wie o swoich managerach i ma zasoby, żeby zbadać co różni tych skutecznych od tych gorszych. Coś takiego właśnie powstało w ramach projektu Oxygen, żeby sprawdzić co sprawia, że mamy dobrych managerów i w jakie cechy inwestować. Co wzmacniać, żeby mieć jak najlepszą organizację i wyniki. Dla wielu managerowie to zło konieczne, tego wszechświata, ale bez dobrych managerów nie da się osiągać dobrych wyników. Problem polega na tym, że dobrych managerów, nie dostrzegamy, aż tak bardzo, a oni są wokół nas. Popatrzmy na te 10 cech.
10 cech doskonałego Managera wg Google
1. Jest dobrym coachem
Nie chodzi, o to, żebyś jako manager mówił „dasz radę, jesteś zwycięzcą” itd. To nie o to chodzi. Pracowałem w korporacji, gdzie managerowie byli odpowiedzialni za coaching swoich ludzi. Rozumienie coachingu jest tu istotne. Nie chodzi o to, żeby motywować, w taki totalny prosty sposób, tylko chodzi o rozwój swoich ludzi. Jest dobrym coachem, czyli rozwija swój zespół projektowy, pracuje z zespołem. Są fajne narzędzia dzięki, którym można być lepszym coachem dla swojego zespołu. Ja moje pierwsze doświadczenie z coachingiem w korporacji miałem w momencie zetknięcia się z modelem Grow. To mnie zafascynowało, bo całkiem nieźle działało. Korzystałem z tego w pracy z moimi ludźmi i bardzo pomagało. Warto w ogóle doświadczyć dobrego coachingu. Dzięki temu jesteś w stanie zrozumieć jak działa ten proces i jesteś w stanie go replikować na swoich ludzi i pomagać im wzrastać
2. Wzmacnia zespół i nie uprawia micromanagementu
Wzmacnianie zespołu, żeby sami radzili sobie z problemami, rozwijali się i działali. Do tego jest potrzebna cecha nr 1 – bycie dobrym coachem.
Nie uprawia micromanagementu – czyli nie wchodzi w najmniejsze detale, bo jest to kontrskuteczne. Przyznaję się, że są elementy, w które wchodzę zbyt głęboko i to przeszkadza ludziom. Dlaczego przeszkadza? Bo nie tworzy przestrzeni do tego, żeby się rozwijać, tylko zawsze jest szef, który wie lepiej i musi to poukładać. Dlaczego ja to robię/robiłem w niektórych obszarach? Ze strachu, że ten element nie będzie zrobiony w taki sposób, jak bym chciał. Powoduje to, że ten strach przekłada się na to, że Twój zespół jest ograniczony właśnie tym.
3. Tworzy środowisko zachęcające do uczestnictwa
Tworzysz takie miejsce, w którym chce się być, chce się dawać swój wkład, pomagać i działać. Każdy z tych elementów jest i oczywisty i równocześnie trudny.
4. Jest produktywny i nastawiony na rezultaty
Ja zawsze wychodziłem bardziej z tej perspektywy „na efekty, na rezultaty”. Dopiero po pewnym czasie nauczyłem się, że współpraca z ludźmi, komunikacja jest kluczem do tego, żeby realizować bardziej złożone tematy.
Pilnowanie rezultatów jest ważne i to będzie zawsze. Moja lekcja z bycia managerem jest taka, że Twoi podwładni nie potrzebują kumpla, potrzebują szefa. Kogoś kto zadba o rezultaty.
5. Dobrze się komunikuje. Słucha i dzieli się informacjami
Totalnie banalne, ale ile osób znacie, które potrafią to dobrze robić. Przekazać komunikat czego chcą, czego oczekują, jaka jest wizja, co chcemy osiągnąć itd. Dzielenie się informacjami, kolejny punkt. Znacie pewnie takich ludzi, którzy trzymają wszystko dla siebie, bo jak ktoś się dowie to ja będę słabszy…
6. Wspiera rozwój kariery i omawia wyniki
Też ciekawe. Bardzo fajną rzecz jakiej mnie uczono na początku pracy w Procter & Gamble to jest to, że jesteś odpowiedzialny za sukces swojego podwładnego i chcesz, żeby on odniósł sukces. Jak on odniesie sukces, to ty też odniesiesz sukces.
Omawianie wyników, informacja zwrotna jest bardzo ważna. Bo jeżeli ktoś działa we mgle, to nie ma szansy się rozwijać. Coroczny przegląd pracy, który na mnie był wykonywany i który uwielbiałem jako narzędzie bardzo mi pomógł rosnąć. W korpo jest to w pewien sposób wymuszone, bo jest to pewien proces, ale naprawdę może on pomóc Tobie jako managerowi i Twojemu zespołowi
7. Ma jasną wizję/strategię dla zespołu
Ilu z was taką wizję/misję ma? Czy masz ją dla swojego zespołu? Czy wiesz dokąd zmierzacie? W jaki sposób tam dojdziecie? To są bardzo trudne pytania.
Jak byłem kierownikiem projektu i zastanawiałem się w jaki sposób to wszystko jest zarządzane, to myślałem, że jak mnie awansują na średni szczebel to im pokażę jak to się robi J W końcu mnie awansowano na szefa zespołu i wtedy do mnie dotarło, że ta misja wizja telewizja to nie jest gdybanie, tylko faktycznie potrzebujesz znaleźć miejsce dla swojego zespołu, co on ma dowieźć, bo dzięki temu jesteś postrzegany wyżej i przynosisz wartość dla firmy. Co ważne to Warszawa urosła dlatego, że byliśmy tańsi niż ludzie w Belgii np. i przeniesiono prace do nas. W pewnym momencie się jednak okazało, ze np. Indie mogą być tańsze niż Warszawa i trzeba było znaleźć sposób jak mówić o tym, że Warszawa ma jakiś punkt, który jest niekopiowalny i niemożliwy do przeniesienia do Indii. To myślenie, o wizji, misji dla zespołu jest ważne. To jest coś innego niż praca na poziomie eksperta. Trzeba zacząć myśleć poziom wyżej
8. Ma techniczne umiejętności, żeby móc doradzić zespołowi
Jeżeli znasz się na danym temacie, jesteś w stanie doradzić zespołowi, możesz dzięki temu pokazywać kierunki. Jeżeli rozumiesz pracę, może to być lepsze i łatwiejsze.
9. Współpracuje przekrojowo w całej organizacji
Praca w tylko i wyłącznie swoim obszarze to za mało. Trzeba umieć dogadać się z ludźmi z innych działów. Dużo organizacji wpada w taką silosowość, że każdy jest zamknięty w swoim obszarze. Umiejętność współpracy jest bardzo istotna. To wcale nie jest takie proste, w dużej organizacji te zasoby są rozproszone i wielu kierowników projektu ma taki problem „jak zaprosić innych do projektów”.
10. Podejmuje trudne decyzje
Każdy kto miał do czynienia z naprawdę trudnymi decyzjami, które stawiały na szali dużą kasę albo więcej niż pieniądze to wie o czym mowa. Nie zawsze jest tak, że najpopularniejsze decyzje generują największe rezultaty. Często trzeba podjąć niepopularną decyzję. Pracowałeś nad projektem 9 miesięcy, wpakowałeś w niego kilkaset tysięcy dolarów i okazuje się, że jest bez sensu. Co zarekomendujesz zabić czy jednak Kończyc projekt…
Dla mnie jest coś pod spodem pod tymi 10 „banalnymi odkryciami”. Czemu Google dotarło do tak oczywistych rzeczy? Moje przekonanie jest takie, że wszyscy wiemy co trzeba robić, żeby być dobrym managerem, tylko unikamy tego szukając dróg na skróty.
Jak to przełożyć sobie praktycznie? Sprawdzić, ocenić w skali 1-10 każdy z tych elementów. Jak dobry/zły w tym jesteś i nad czym warto popracować.
Pod tymi 10 cechami dla mnie są wartości:
Coaching – chcesz być nauczycielem i rozwijać ludzi
Zespół – wiara we współpracę
Środowisko – dbanie o całość tego jak nam się pracuje
Produktywność – uważność na rezultaty
Komunikacja – zaakceptowanie tego, że jesteśmy różni
Wsparcie – rozwijanie ludzi i dawanie informacji zwrotnej
Strategia – patrzenie w big Picture z dłuższej perspektywy, rozumienie jak biznes działa
Umiejętności – bycie w czymś ekspertem, daje wartość
Współpraca – nie da się wyskalować bez niej pewnych rzeczy
Decyzje – trzeba mieć odwagę i podejmować trudne kroki
To mój punkt widzenia jestem ciekawy jak wy to widzicie. Czy widzicie wokół siebie managerów, którzy to robią.
Jeżeli szukasz sposobu na uporządkowanie wiedzy, to zapraszam na Fundament Zarządzania Projektami. Tam nauczycie się:
- jak wyznaczyć cel, plan i rytm
- jak zaangażować sponsora
- jak robić coś co będzie ważne dla użytkowników
- jak dopasować to do swojej rzeczywistości
Szkolenie robimy w dwóch wersjach – otwartej i zamkniętej dla całych zespołów. Skontaktuj się z nami, dobierzemy właściwy program.