Projekty, tematy, przedsięwzięcia, dowożenie wyników.. Co łączy to wszystko ze sobą? Jedna dziedzina zarządzanie projektami. I w tym wpisie będzie o tym, dlaczego musisz umieć to robić i jak się tego szybko nauczyć?
Projekty są wszędzie
Dużo osób pracuje projektowo ale tego nie wie. Teoretycznie nie jest to problem dopóki do wozi się wyniki. Jednak gdy dojdziemy do pewnej skali okazuje się że bez tej świadomości blokujecie sobie ścieżkę rozwoju. A jeżeli nie wiesz, że twoja Firma pracuje na projektach to trudniej ci skalować biznes, dlatego, że Nie możesz sięgnąć po usystematyzowane narzędzia. Warto się temu przyjrzeć. I zdać sobie sprawę że projekty są wszędzie.
Skąd wiesz, że masz do czynienia z projektem?
Tworzysz coś nowego.
Zmieniasz coś na przykład w swoim produkcie/usłudze.
Marzysz o czymś i zaczynasz działać.
Budujesz coś latami.
Jeżeli robisz coś co jest nowe, coś czego wcześniej nie robiłeś, coś unikalnego to naprawdopodobniej robisz projekt.
Przykłady projektów z życia.
Budowa osiedla. Budowa drogi, remont drogi. Stworzenie strony internetowej. Stworzenie nowego leku. Tworzenie linii produkcyjnej. Stworzenie i przeprowadzenie kampanii marketingowej. Wdrożenie nowej technologii w magazynie. Zorganizowanie konferencji. Budowa domu.
Jest coś co łączy te wszystkie projekty. Unikalność, tymczasowość i odkrywanie.
Ja zajmuje się projektami od zawsze, od początku mojej ścieżki zawodowej. Przez te lata pracujemy na projektach. Co robimy jako Leadership Center:
Prowadzimy szkolenia z zarządzania projektami.
Przeprowadzamy audyty zarządzania projektami.
Dobieramy narzędzia do zarządzania projektami.
Przygotowujemy i prowadzimy Akademie Liderów Zarządzania Projektami.
Prowadzimy symulacje zarządzania projektami.
Prowadzimy mentoring oraz organizujemy webinary.
To wszystko wynika z doświadczenia, gdzie byliśmy i co robiliśmy. Pracowaliśmy z klientami z budowlanki, deweloperki, IT, farmacji, marketingu, FMCG, Fundacje, Wojsko, Rzemiosło, Budowa maszyn, Drug discovery, prawo, finanse, bankowość, automotive i inne
Dzięki temu wiem, że możemy wyciągnąć klocki z jednej branży i wykorzystać je w innej. Ta baza case’ów daje mi możliwość spojrzenia głębiej i przełożenia tego na waszą rzeczywistość.
Najczęściej spotykane problemy w projektach
Jeden z problemów, który dotyka wielu osób to poczucie, że „tylko tobie zależy”. Wtedy masz prawdopodobnie do czynienia z projektem. Procesy są zwykle lepiej zaopiekowane i szybciej ktoś się zorientuje, że coś jest nie tak.
Kolejny problem – non stop zmiana i podejście MBIC. Rzeczy do zrobienia jest za dużo na wczoraj, nie wiadomo w co ręce włożyć. Odpowiedź będzie w portfelu projektów, rozkładaniu projektów tak, żeby wiedzieć jaki mają cel, priorytet, kogo w nich zaangażować.
Kolejny problem „trzeci raz” przekładamy termin. To czego nauczyłem się od budowlanki, to że jak tam nie posuwa się front robót to wiesz, że tracisz kasę. To samo możesz przełożyć na inną branżę. Angażowanie ludzi, ustawienie priorytetów, harmonogramów sprawia, że ruszasz do przodu. Poziom skomplikowana rośnie, trudno robić to intuicyjnie.
Następny problem – klient nas dociska ze zmianami, a my już nawet nie zarabiamy. Marża była fajna ale po wielu zmianach już nie wystarcza. Zasada miękkie serce, twarda… Tutaj przydaje się zarządzanie zmianą.
Następny problem – nie wiem co się dzieje w firmie, bo tematów jest za dużo. Jeżeli nie masz zarządzania portfelem, to wszystko żyje własnym życiem. Nie oznacza to, żeby wpaść w micro management, ale żeby mieć przegląd tego co się dzieje i jakie są priorytety.
Kolejny problem z życia wzięty – wtopiliśmy w ERPA parę stów i nie działa. To spore wyzwanie dla umiejętności organizacji. Gdyby wcześniej trochę popracować nad rozumieniem projektów byłoby dużo lepiej.
Jeśli masz do zarządzenia organizację, musisz myśleć o niej teraz, w przyszłości i masz całą masę problemów tu i teraz. Przekazanie priorytetów może być ciężkie. Na tej perspektywie interesuje cię rola sponsora.
Jako manager mający swój zespół, który ma pracę operacyjną, dostajesz zlecenia z góry, pełnisz często rolę eksperta merytorycznego, zarządzasz. Podzielenie sobie ile twojej pracy to projekty, ile działania operacyjne, a ile zespół będzie ok. Wtedy będziesz wiedzieć jak bardzo trzeba inwestować w podejście projektowe.
Jeśli jesteś specjalistą z ambicjami to warto zrozumieć jaka jest rola managera, kierownika projektu, jak myśli właściciel bo to ci pomoże, żeby wskoczyć wyżej.
Te problemy są wszędzie, dotykają wielu osób, jeśli ciebie też to warto się zastanowić nad zarządzaniem projektami.
VIDEO