Lepiej być liderem, czy managerem? Lepiej pracować z kimś, kto jest liderem, czy lepiej pracować z kimś, kto jest managerem? W internecie możecie znaleźć całą masę materiałów i dyskusji stawiających w kontrze te dwie role. W tym odcinku zastanowimy się nad tym czym się różni lider od managera.
Witam Was we wpisie z serii poświęconej modelowi PM Cube™️, czyli systemowi zarządzania projektami, który patrzy na całość wielowymiarowo. W tej serii, wraz z Magdaleną Robak, dzielimy się z Wami wnioskami z badania, które przeprowadziliśmy w polskich firmach i chcemy Wam pokazać, jak zarządzanie projektami może być lepsze.
Szef, lider, manager – co to dla Ciebie znaczy?
Czy masz jakieś preferencje w tym obszarze, z kim wolałbyś pracować. Napisz w komentarzu co dla Ciebie oznacza szef. lider i manager. Szef vs lider, zacznijmy od materiałów, które można znaleźć w sieci.
Widzieliście pewnie obrazek tego typu, Szef siedzi na wózku zwanym biznesem i pogania “niewolników” a lider razem z ludźmi ciągnie wózek zwany biznesem i wskazuje kierunek. Ok obrazek daje pewną perspektywę, ciekawe, że tu jest szef vs lider.
Kolejny obrazek
Pokazuje, że lider jeśli chodzi o ludzi to coach, a szef prowadzi. Lider opiera się na swoim podejściu i osobowości, a szef na autorytecie. Lider chwali ludzi, a szef bierze zasługi na siebie itd. Mam z tym problem, są tu wymieszane różne rzeczywistości. Lider mówi my, a szef mówi ja. Czy my mieszamy funkcje, czy mieszamy funkcje i postawy? Wiele z tych obrazków krążących w sieci ma wymieszane właśnie nie tylko role, ale i postawy, oraz przypisane złe i dobre cechy dla danej strony. Generalnie wynika z nich, że lider to ten dobry, a szef/manager to ten najgorszy. To nawet metodologicznie nie jest poprawne. Postawisz sobie z jednej strony coś co chcesz promować, dodasz klika dobrych cech i coś co chcesz uwalić dodając kilka złych cech nie związanych z obszarem tylko z jakąś patologią wykorzystania tej funkcji i “pokazujesz”, że coś jest lepsze, a coś gorsze. To sedno wszystkich obrazków lider vs szef/manager.
Kolejny obrazek
Mamy różne opcje, które można byłoby potraktować jako pozytywne, ten obrazek akurat nie jest taki zły, natomiast mi nie pasuje manager vs lider. Może to jest mój odbiór, ale stawianie tego w kontrze powoduje, że trzeba wybrać czy jesteśmy tym czy tym. Na tym obrazku akurat nie ma elementów, które są negatywne. Lider wierzy w eksperymenty, skupia się na wzmacnianiu ludzi, rozwija ich i prowadzi przez wpływ, ma mechanizm wzrostu, uczy się wszystkiego, kołczuje i skupia się na silnych stronach. Natomiast manager jest zafixowany, nie wymyśla nowych rzeczy, a lider ma growth mindset i to jeden z elementów który wskazuje, że lepiej być liderem. Tak samo jak porównanie, ze manager skupia się na słabych stronach a lider na mocnych, naprawdę….? Wkurza mnie to, widzę to inaczej, można lewą i prawą stronę ze sobą połączyć, może nie w tym samym momencie, bo jak czymś zarządzasz możesz mieć podejście popatrzmy na szanse i otwórzmy się na kreatywność, a czasem musisz zamknąć kreatywność i skupić się na dowożeniu. Jasne, że manager skupia się bardziej na procesie i efektywności, lider prowadzi całość do przodu.
Kolejny obrazek jaki znalazłem
Tu przynajmniej nie ma kontry, a to co znajdziesz w roli lidera, a co w roli managera. Esencja roli lider to zmiana, manager stabilność. To niegłupie, manager chce być jak najbardziej efektywny, lider chce zadbać, żeby organizacja trwała w dłuższej perspektywie. Lider skupia się na prowadzeniu ludzi, manager na zarządzaniu pracą. Lider ma followersów, manager podwładnych itd.
Spróbujmy złapać jakąś konkluzję. Dla mnie liczy się efekt. Na koniec masz być skuteczny i efektywny w tym co realizujesz. Patrząc z tej perspektywy ważna jest droga, którą do niego dotrzesz. Jest jeszcze ważne czy ktoś będzie chciał iść z Tobą dalej.
Kontekst przywództwa
Jak popatrzycie na definicję to Lider w skrócie to ktoś, kto prowadzi zespół. Manager to ktoś kto zajmuje się zarządzaniem pewnym obszarem. Lider to trochę ewolucja managera, ale nie do końca bo te role się trochę łączą. Patrząc w kontekście zarządzania i przywództwa to pierwsze zarządzanie – co i jak robić? Przywództwo – dlaczego warto to robić? Postawa – jakim jestem człowiekiem? Wartości – co mną kieruje?
Duża wartość jaką wyniosłem z podyplomówki to siła “i”. Połączenie jednego i drugiego obszaru. Cała zabawa, żeby nie stawiać w kontrze, trzeba być liderem i managerem. Jeżeli prowadzisz ludzi jesteś liderem, jeżeli zarządzasz jesteś managerem, trzeba znaleźć odpowiednie połączenie. Nie ma aaaa to jestem liderem, zostawiam managerkę itd. To nie zadziała, te rzeczy są ze sobą połączone. Na to chciałem zwrócić uwagę odnośnie tych obrazków, podyskutujmy w komentarzach.
Jeżeli prowadzisz projekty, to koniecznie weź udział w badaniu dojrzałości systemu zarządzania projektami, przywództwa i współpracy – PM Cube™! 👉 Wypełnij Ankietę: https://pm-cube2021.questionpro.eu
VIDEO